واردات برنج به ۳۰۰ هزار تن رسید

  • 1402/04/17
  • 277 بازدید

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج گفت: از ابتدای سال تاکنون ۳۰۰ هزارتن برنج وارد کشور شده است.

مسیح کشاورز دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج بیان کرد: بنابر قانون از اول مرداد همزمان با برداشت برنج داخل به مدت ۴ ماه، ثبت سفارش و واردات برنج ممنوع است و هرگونه لغو یا کاهش واردات برعهده تنظیم بازار کشور است.


مقام مسئول افزود: امسال اعلام کرده ایم که با توجه به شرایط اقتصادی و کاهش تولید، اعمال ممنوعیت واردات موجب شده اتفاق ۱۴۰۰ مجدد تکرار شود به طوری که با کمبود و گرانی برنج خارجی و به طبع برنج ایرانی در بازار روبه رو شویم.


وی، درباره آخرین وضعیت واردات برنج تصریح کرد: بنابر آمار از ابتدای سال ۳۰۰ هزارتن برنج وارد کشور شده که ۴۰ هزارتن توسط بخش دولتی و مابقی خصوصی بوده است.


مسیح عنوان کرد: با توجه به آن که برنج های وارداتی مصرف شدند و منابعی برای طول دوره ممنوعیت نداریم، همچنین تمامی دست اندرکاران برنج ایرانی تلاش کردند که قیمت برنج ایرانی را به تعادل برسانند؛ بنابراین برقراری ممنوعیت ۴ ماهه واردات آسیب جدی به بازار برنج ایرانی و خارجی می زند به طوری که با گرانی مجدد برنج ایرانی، بازار دچار رکود می شود.


دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج خاطر نشان کرد: با توجه به آسیب ممنوعیت ۴ ماهه واردات، پیشنهاد کاهش ۲ ماهه واردات را داده ایم که اکنون در حال بررسی است، همچنین محموله های واردشده در گمرک که منتظر تخصیص ارز هستند، پس از تخصیص باید ترخیص شوند.




اقتصادآنلاین