۱۱۰ رقم زیتون در فارس تولید می‌شود

  • 1402/04/18
  • 246 بازدید

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در کلکسیون بین المللی ارقام زیتون در جنوب ایران و فارس بیش از ۱۱۰ رقم زیتون کشت و تولید می‌شود.

محمد مهدی برومندی معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، در حاشیه آئین کاشت رقم‌های مختلف زیتون در کلکسیون بین‌المللی ارقام این محصول در شیراز، تصریح کرد: در این مجموعه تلاش می‌کنیم بهترین ارقام زیتون برای فارس با توجه به شرایط اقلیمی به ویژه مسئله کم آبی، به باغداران توصیه شود.


وی، با بیان اینکه در واقع در این کلکسیون سازگارترین ارقام زیتون با شرایط استان فارس شناسایی و به باغداران معرفی می‌شود، بیان کرد: در نقاط دیگری از کشور که نقاط زیتون خیز است مثل استان‌های زنجان، قزوین، گیلان و گلستان کلکسیون ارقام داشته‌ایم اما در استان فارس این را نداشتیم و امروز این را ایجاد می‌کنیم. 


به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی؛ استان فارس رتبه دوم تولید زیتون را در کشور دارد و از استان‌های مهم تولید زیتون در کشور به شمار می‌آید که بیش از ۱۲ هزار هکتار زیتون در استان فارس کشت شده است.  


برومندی با اشاره به اینکه با این اقدام در واقع به توسعه تولید زیتون در کشور آن هم با یک نگاه دانش محور کمک می‌شود، یادآور شد: ما بیش از ۲۵میلیون تن محصولات باغی در کشور تولید می‌کنیم که یکی از گونه‌هایی که برای ما بسیار مهم است زیتون است.


مقام مسئول تاکید کرد: حدود ۹۰ هزار هکتار زیتون در سطح کشور داریم و سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن میوه زیتون و حدود ۱۷ هزار تن روغن زیتون در کشور تولید می‌کنیم؛ یکی از برنامه‌های مهم در وزارت جهاد کشاورزی توسعه زیتون و آن هم توسعه پایدار زیتون در کشور است؛ براساس اسناد بالادستی برنامه اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب تکلیف داریم که در راستای توسعه پایدار این محصول قرآنی تلاش کنیم.


معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: از آنجایی که ایران عضو شورای بین المللی زیتون است و  از کشورهای تولیدکننده زیتون در دنیا به شمار می‌رود، دعوت کردیم از دبیرکل شورای بین‌المللی زیتون تا با حضورش در ایران از چند رویداد مهم بهره برداری کنیم.




خبرگزاری ایسنا