رایزنی برای صادرات میوه از ایران به برزیل

  • 1402/04/29
  • 335 بازدید

رئیس اتاق مشترک ایران و برزیل گفت: اتاق مشترک ایران و برزیل جلساتی را برگزار و پیگیر تدوین پروتکل‌ های بهداشتی بین وزارتخانه‌ های کشاورزی دو کشور است تا هر چه زودتر انار، کیوی، سیب و لیمو شیرین از ایران به این کشور صادرشود.

فخرالدین عامریان رئیس اتاق مشترک ایران و برزیل، از آغاز رایزنی‌ها برای صادرات سیب، کیوی، انار و لیموشیرین ایران به برزیل خبر داد و تصریح کرد: اتاق مشترک ایران و برزیل جلساتی را با معاونت بازرگانی وزارت کشاورزی برگزار و پیگیر تدوین پروتکل‌های بهداشتی بین وزارتخانه‌های کشاورزی دو کشور است تا هر چه زودتر صادرات میوه از ایران به این کشور آغاز شود. میوه‌های ایرانی به‌دلیل آفتاب خوبی که دریافت می‌کنند از لحاظ طعم، مزه و بو کیفیت مناسبی دارند و می‌توانند با میوه سایر کشورها رقابت کنند.


مقام مسئول، در پاسخ به این پرسش که ایران در برزیل رایزن بازرگانی ندارد آیا این موضوع در روند تجاری دو کشور تاثیر گذاشته است؟ افزود: اتاق مشترک ایران و برزیل فعال است همچنین مرکز تجاری ایران در برزیل دایر شده است و به نظر می‌رسد که داشتن رایزن بازرگانی نوعی موازی‌کاری باشد، در مجموع داشتن رایزن بازرگانی در افزایش تجارت مثبت است اما نحوه فعالیت رایزنان بازرگانی در کشور مقصد حائز اهمیت است و می‌تواند در صادرات محصولات ایرانی به برزیل موثر باشد.


رئیس اتاق مشترک ایران و برزیل عنوان کرد: مرکز تجاری ایران در برزیل زمستان سال گذشته افتتاح و هم‌اکنون آغاز به کار کرده است و به زودی یک هیات تجاری به برزیل، با هدف توسعه صادرات محصولات ایرانی اعزام خواهد شد.


وی، با انتقاد از نحوه بازاریابی تجار ایرانی در برزیل، خاطر نشان کرد: تجار و بازرگانان ایران به دلیل بعد مسافتی که با برزیل وجود دارد چندان رغبتی برای عرضه محصولات خود در این بازار از خود نشان نمی‌دهند و از اتاق بازرگانی مشترک انتظار دارند که به آنها مشتری معرفی کند؛ متاسفانه به خود این زحمت را نمی‌دهند که به این کشور سفر و بازاریابی کنند.


به گفته این فعال اقتصادی؛ صادرات محصولات ایرانی به برزیل با احتساب محصولات پتروشیمی قابل توجه است اما از آنجایی‌که معمولا از کشورهای ثالث صادرات صورت می‌گیرد اعداد دقیق رقم تجاری به این کشور را نمی‌توان اعلام کرد؛ اما در مجموع صادرات به این کشور اعداد خوبی است و امیدواریم که به غیره از اوره سایر محصولات پتروشیمی نیز به این کشور عرضه و حجم تجارت را افزایش بدهیم.‌


 




خبرگزاری ایلنا