صدور نشان حلال در کشور 6 برابر افزایش یافت

  • 1402/05/04
  • 267 بازدید

مدیرکل دفتر تخصصی امور بین الملل و حلال سازمان استاندارد، از افزایش ۶ برابری صدور نشان حلال در کشور خبر داد و گفت: امسال صدور ۱۰ هزار نشان حلال برای تولیدات ایرانی هدف گذاری شده است.

ابراهیم ابراهیمی مدیرکل دفتر تخصصی امور بین الملل و حلال سازمان استاندارد بیان کرد: استاندارد‌ها امروز در جهان نقش بسیار مهمی در تجارت جهانی و تسهیل مبادلات کالا در بازار‌های جهانی دارند و یکی از آن استاندارد‌ها که در جهان شناخته شده و استقبال مسلمانان و غیرمسلمانان درباره آن رو به افزایش است استاندارد حلال که به" نشان حلال " مشهور شده است.


مقام مسئول افزود: حلال در حقیقت به دو بخش اساسی محصولات غذایی مانند لبنیات، گوشت شیرینی ها، روغن‌ها و غیر غذایی مانند نساجی، چرم پوست و امثال آن و بخش دوم بخش خدمات حلال در گردشگری، خدمات پزشکی، رسانه، سرگرمی ها، بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها تقسیم می‌شود.


 ابراهیمی تصریح کرد: نشان حلال در میان مسلمانان تضمین کننده سلامت کیفیت، ایمنی و به ویژه حلیت مورد اقبال قرار گرفته و در میان غیر مسلمانان در جهان به ویژه در کشور هلند غیر مسلمانان به مراتب بیش از برخی کشور‌های غیر مسلمان به نشان حلال روی خوش نشان دادند.


وی عنوان کرد: در آغاز شکل گیری نشان حلال در جهان حلیت محصولات بر اساس فقه مذاهب چهارگانه تدوین می‌شد که با عضویت جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها کشور شیعه با مذهب جعفری و ارائه پیشنهاد‌های متعدد در حوزه‌های مختلف حلال امروز بیش از ۹۶ درصد استاندارد‌ها در حلال با مشارکت همه مذاهب و شرع مقدس اسلام در حال تدوین و عرضه است.


 مدیر کل دفتر تخصصی امور بین الملل و حلال سازمان استاندارد اذعان داشت: نقش جمهوری اسلامی ایران از بازار جهان حلال، بسیار ناچیز است و با توجه به اینکه ظرفیت بالایی در ایران وجود دارد، متاسفانه تا امروز نتوانستیم از این بازار بهره‌مند باشیم.


وی گفت: در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۱ رشد بیش از ۶۰۰ درصدی در صدور نشان حلال داشتیم و برای سال ۱۴۰۲ هدف گذاری بر روی ۱۰ هزار نشان حلال شده که هم اکنون آغاز شده و تاکنون پیشرفت خوبی داشته است و براساس قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد تنها مرجع صدور نشان حلال برای محصولات و خدمات کشور سازمان ملی استاندارد ایران است. 


 ابراهیمی با اشاره به سابقه صدور نشان حلال در کشور خاطر نشان کرد: صدور نشان تا سال ۱۴۰۰ فقط ۸۰ کالای ایرانی نشان حلال داشته که در سال ۱۴۰۱ این عدد به هزار نشان حلال رسید و امسال صدور ۱۰ هزار نشان حلال برای تولیدات ایرانی هدف گذاری شده است و رسیدن به این عدد آسان است و قطعاً پیش از این هم امکان صدور نشان حلال برای محصولات و خدمات وجود خواهد داشت.


 به گفته مدیر کل دفتر تخصصی امور بین الملل و حلال سازمان استاندارد، میزان گردش مالی محصولات حلال ایران در حوزه غذا یک درصد است در صورتی که ظرفیت کشور به مراتب بالاتر از این مقدار در حوزه‌های دیگر مانند گردشگری حلال، خدمات پزشکی حلال و تولیدات محصولات غیر غذایی حداقل جایگاه ما با برنامه ریزی در سال ۱۴۰۲ با همکاری سازمان توسعه تجارت، مراجع و نهادها، رسیدن به بالاتر از ۵ درصد گردش مالی جهانی دور از انتظار نیست.




باشگاه خبرنگاران جوان