تولید سیب‌ زمینی مطابق با الگوی کشت در کشور

  • 1402/05/09
  • 256 بازدید

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان از تولید سیب‌ زمینی در این استان مطابق با الگوی کشت خبر داد.

شهرام پرورش معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان اظهار کرد: کشت سیب‌زمینی در استان همدان در دو تاریخ با تولید تابستانه و پاییزه انجام می‌شود.


وی تصریح کرد: تولید تابستانه استان همدان با سطح هشت هزار و 500 هکتار، پاییزه با 11هزار و 413 هکتار و در مجموع در 19 هزار و 913 هکتار کشت سیب‌زمینی انجام شده است.


مقام مسئول افزود: طبق ارزیابی انجام شده، مجموع محصول تولید شده در استان 848 هزار و 733 تن است. خوشبختانه سطوح کشت شده با سطح ابلاغی الگوی کشت مطابقت دارد. و باتوجه به شرایط سال جاری و بارندگی بهاره اکنون در ابتدای برداشت هستیم و طبق برآورد انجام شده، حدودا نزدیک به پنج تا 10 درصد برداشت انجام می‌شود.


شهرام پرورش عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود از 85 هزار هکتار کشت تابستانه سیب‌زمینی در سال جاری حدود 357 هزار تن تولید شود. و میانگین تولید سیب‌زمینی با توجه به ارقام جدید، شرایط خوب کشت و به‌کار بردن مسائل فنی حدودا 43 تن برآورد می‌شود.


 سیب‌زمینی یکی از محصولات کشاورزی است که بعد از گندم و برنج در سبد غذایی خانوار قرار دارد. خوشبختانه استان همدان یکی از قطب‌های مهم در تولید بذر سیب‌زمینی در کشور است و بذور مناسب برای کشت سالانه استان تولید می‌شود.


کشاورزان بسیاری در شهرهای همدان، بهار، رزن، کبودرآهنگ و اسدآباد مشغول کشت ارقامی از سیب‌زمینی چون مارفونا، بامبا، چیلی، آگریا و ساتینا هستند و ۲۹ درصد اشتغال کل استان همدان هم مربوط به کشت این محصول است.




خبرگزاری ایانا