واردات بخش عمده چای کشور از سریلانکا و هندوستان

  • 1402/05/17
  • 432 بازدید

مدیرعامل انجمن تخصصی محصول چای، دمنوش، فراورده‌های گیاهی ایران گفت: چای وارداتی ایران از سه کشور هندوستان، سریلانکا و کنیا است که بخش عمده آن از سریلانکا و هندوستان تامین می‌شود.

احمدرضا بخشی مدیرعامل انجمن تخصصی محصول چای، دمنوش، فراورده‌های گیاهی ایران، در خصوص وضعیت تامین و بازار چای کشور بیان کرد: قیمت‌گذاری چای به عنوان یک محصول باغی بر اساس درجه‌بندی انجام می‌شود و قیمت هر کیلوگرم چای وارداتی از هندوستان و سریلانکا بین ۵ تا ۷ دلار و چای کنیا بین ۳ تا ۴.۴ دلار خریداری و وارد می‌شود.


مقام مسئول افزود: چای وارداتی ارزش گمرکی بالایی ندارد، بنابراین قیمت‌های ما با نرم جهانی یکسان است. آنچه باعث افزایش بالای قیمت چای در داخل کشور می‌شود، گاهی عدم تعادل بین عرضه و تقاضا و تخلفات در شبکه توزیع است که البته در هر صنفی افراد متخلف وجود دارند.


وی عنوان کرد: مشکلاتی که از سال گذشته گریبان گیر صنعت چای شده و بازار را در مقطعی با کمبود و افزایش قیمت روبرو کرد، در رابطه با یک شرکت متخلف است که به‌ اندازه ۲.۵ سال صنعت چای کشور ثبت سفارش انجام داده اما این میزان چای وارد کشور نشده است و این ضربه بزرگی به صنف چای کشور وارد کرده، زیرا بسیاری از شرکت‌ها نتوانستند ثبت سفارش جدید داشته باشند.


 بر اساس آمار سامانه جامع انبارها، چای وارداتی در انبارها وجود ندارد و تاکنون نتوانستیم ثبت سفارش را به صورت رسمی انجام بدهیم و واردات را به روال قبل بازگردانیم.


۸۰ درصد چای کشور از محل واردات تامین می‌شود


بخشی، با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد چای کشور از محل واردات تامین می‌شود، اذعان داشت: در حال حاضر ذخیره چای کشور مناسب نیست و حتی ممکن است مجموعه‌ای که ارز برای واردات دریافت کرده جنس با کیفیتی را وارد نکند؛ بنابراین بر اساس شرایط فعلی ممکن است همچنان با مشکل کمبود کالا، کاهش کیفیت و افزایش قیمت روبرو باشیم.


وی خاطر نشان کرد: اکنون قیمت چای خارجی برای مصرف خانگی در بازار به طور میانگین بین ۲۷۰ تا ۳۵۰ هزار تومان است، البته چای لوکس با قیمت‌هایی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد، در واقع نسبت به دو ماهه پایانی سال ۱۴۰۱ رشدی نزدیک به ۴۵ تا ۵۰ درصد در قیمت چای کشور داشته‌ایم.


مدیرعامل انجمن تخصصی محصول چای، دمنوش، فراورده‌های گیاهی ایران، چای را یک نوشیدنی مهم در مصرف روزانه خانوار ایرانی دانست و یادآور شد: انجمن تلاش خود را دارد با ارایه آمار دقیق از وضعیت تولید و واردات در تصمیم‌گیری دولت به منظور واردات به موقع و جلوگیری از افزایش مجدد قیمت این محصول که بار روانی بالایی برای جامعه دارد، اقدام کند.




خبرگزاری ایرنا