سالانه 97 هزار و 600 تن زرشک در خراسان جنوبی تولید می شود

  • 1402/05/18
  • 211 بازدید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی از تولید سالانه 97 هزار و 600 تن زرشک در این استان خبر داد.

مهدی جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی اظهار کرد: سطح زیر کشت زرشک در استان خراسان جنوبی 24 هزار و 10 هکتار است و سالانه 97 هزار و 600 تن زرشک تر در استان تولید می‌شود.


مقام مسئول تصریح کرد: بیشترین سطح زیر کشت زرشک در خراسان جنوبی در شهرستان‌های قاین با هفت هزار و 217 هکتار، زیرکوه چهار هزار و 750 هکتار و درمیان چهار هزار و 193 هکتار است.


وی افزود: خواص زرشک بیدانه و دانه‌دار تفاوت زیادی با هم ندارند. تنها تفاوت آن در نحوه و کیفیت مصرف آن است. و از خواص زرشک می‌توان به کاهش فشار خون، حفظ سلامت پوست و مو، چربی سوزی، حفظ سلامت کبد، کنترل دیابت، خواص ضد سرطانی، کمک به سلامت دندان‌ها، بهبود سوء هاضمه و بهبود سلامت چشم اشاره کرد.


جعفری، در خصوص تولید زرشک با دانه در این استان خاطر نشان کرد: این محصول به‌صورت درختچه‌های خودرو و وحشی در ارتفاعات بعضی شهرستان‌ها وجود دارد.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی، در رابطه با برگزاری جشنواره زرشک در این استان بیان کرد: در سال 1401 جشنواره زرشک در پنج شهرستان استان به‌صورت با شکوه برگزار شد و در سال جاری قرار بر این است تا جشنواره زرشک در سطح ملی نیز در استان برگزار شود.


 خراسان جنوبی پایتخت انحصاری زرشک بی‌دانه جهان به شمار می‌رود. خراسان جنوبی با تولید ۹۸ درصد زرشک ایران رتبه نخست تولید این محصول را به خود اختصاص داده است در حالی که با فرآوری و بسته‌بندی ۲۹ درصد این محصول، نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری بیشتر برای ایجاد صنایع تبدیلی و ارزش افزوده است.




خبرگزاری ایانا