پنج رقم جدید لوبیا به زودی معرفی می‌شود

  • 1402/05/21
  • 198 بازدید

معاون پژوهش، فن‌آوری و انتقال یافته‌ های مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده پنج رقم جدید لوبیا معرفی می‌شود.

علی اکبر داودی راد معاون پژوهش، فن‌آوری و انتقال یافته‌های مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی، در خصوص اقدامات مهم مرکز تصریح کرد: پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین و پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه نه تنها در استان، بلکه در بعد ملی نیز جایگاه ویژه‌ای دارند.


مقام مسئول افزود: توانمندی‌های ما علاوه بر دو پردیس ذکر شده، هفت ایستگاه و پایگاه تحقیقاتی، کلکسیون‌ها و ذخائر ژنتیک مانند ژرم پلاسم لوبیا، کلکسیون انار، گیاهان دارویی، صنوبر، هرباریوم گیاهی و 9 آزمایشگاه مختلف مانند خاک و آب، زراعی باغی و کنترل و گواهی بذر و نهال و کشت بافت است. آزمایشگاه کشت بافت از مصوبات سفر رئیس جمهور و هئیت دولت به استان بوده و به‌عنوان بستر فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی خواهد بود که ساخت آن از زمستان سال گذشته آغاز شده است و تا پایان تابستان به بهره‌برداری می‌رسد.


وی اذعان داشت: در رابطه با فعالیت‌های پژوهشی، در حال حاضر 80  پروژه پژوهشی ادامه‌دار از سال گذشته داریم و 10 پروژه  نیز در سال جاری افزوده شده است که ماهیت ملی و مستقل دارند. این پروژه‌ها بر حسب نیاز دستگاه‌های اجرایی استان تعریف شده‌اند و یکسری پژوهش‌ها نیز تقاضا محور هستند. 


داودی راد عنوان کرد: بخش دیگر از فعالیت‌های مرکز، تولید هسته‌های اولیه  بذر (گندم، جو، لوبیا) است که هرساله انجام می‌شود. در سال جاری تاکنون مرکز 16 تن بذر ارقام مختلف گندم آبی و دیم و 19 تن بذر ارقام مختلف جو آبی و دیم در سطح پرورشی 2 تولید کرده‌ایم که در اختیار کشاورزان و شرکت‌ها قرار خواهد گرفت.


معاون پژوهش، فن‌آوری و انتقال یافته‌های مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع‌طبیعی استان مرکزی  خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت بذر در تولید پایدار محصولات کشاورزی، به روال قبل واحد ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز که با هدف نظارت بر تولید بذر و نهال استاندارد و گواهی شده فعالیت می‌کند، از ابتدای سال 1402 تاکنون بر حدود 4500 هکتار مزارع بذری غلات (گندم و جو) نظارت کرده‌ایم و تا کنون 3900 تن گندم و 2800 تن جو تولید شده است. همچنین نظارت بر تولید مزارع بذری سیب‌زمینی، لوبیا، نخود ، ذرت و لوبیا سبز از مهمترین فعالیت‌های این واحد است.


تاکنون ۱۴ رقم لوبیا معرفی شده است


داودی راد، با بیان اینکه با عنایت به تحقیقات مختلفی که  در جنبه‌های مختلف لوبیا مانند به‌زراعی، تغذیه و مهار و مدیریت آفات و بیماری‌های مختف لوبیا انجام شده است، بیان کرد: از سال 1378 حدود 14 رقم لوبیا معرفی شده است. 


وی یادآور شد: این ارقام با توجه به مقاوم بودن آفات و امراض، به‌زراعی و مقاوم به کم‌ آبی بوده است و امسال نیز در راستای بهره‌وری از منابع آب و خاک و نهاده‌های کشاورزی در جهت توسعه محصول و کشت پایدار پنج رقم دیگر آماده معرفی است. گزارش‌های نهایی آن ارسال شده و اواخر امسال و یا اوایل سال آینده معرفی می‌شود. ویژگی این ارقام جدید از نظر افزایش عملکرد، تحمل بیشتر به تنش‌های زیستی و یا غیرزیستی، ویژگی‌های مناسب به‌زراعی و زودرس بودن حائز اهمیت هستند.


و از سال 1398 تا 1401 ، 13 رقم جدید به‌صورت اختصاصی و مشارکتی معرفی شده است که شامل هفت رقم غلات، چهار رقم لوبیا و دو رقم صنوبر است.




خبرگزاری ایانا