قابلیت تولید ۲ هزار تن عسل کنار در استان بوشهر

  • 1402/05/24
  • 307 بازدید

مسئول پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: پیش‌ بینی می شود با توجه به این که استان بوشهر با داشتن بیش از ۵۰ هزار هکتار درخت کنار به عنوان قطب تولید عسل در کشور محسوب می شود بتواند ۲ هزار تن عسل مرغوب تولید کند.

فرید صادقی‌زاده مسئول پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهارکرد: هر سال تعداد قابل توجهی زنبوردار مهاجر از نقاط مختلف کشور از اواسط شهریورماه به قصد تولید و برداشت عسل کنار در مناطق مختلف استان (نقاط کنارخیز) مستقر می‌شوند.


وی تصریح کرد: افزون بر زنبورداران مهاجر، ۶۵۰ نفر از زنبورداران بومی استان نیز بعد از تابستان گذرانی در مناطق ییلاقی به استان برگشته و در نقاط یاد شده مستقر می‌شوند.


مقام مسئول اذعان داشت: تولید عسل کنار به دلیل عطر و طعم و خواص منحصر به فرد و همچنین بازار پسندی بالای آن، مورد توجه خاص بوده و به دلیل محدودیت پوشش درختان کنار، زنبورداران در این فصل در انتخاب نقطه اسکان زنبورستان باهم رقابت می‌کنند که اسکان آنها به صورت فشرده و متراکم است. و طبق دستورالعمل سالیانه کوچ و اسکان زنبورستان‌ها، تمام زنبورداران موظف به رعایت این ماده قانونی در ۶۰۰ نقطه استان بوشهر هستند.


صادقی‌زاده خاطر نشان کرد: زنبوردار قبل از کوچ بایستی از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مبدا مجوز کوچ و گواهی سلامت زنبورداران را بگیرد و قبل از اسکان در نقطه مورد نظر نیز بایستی با مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مقصد یا تعاونی زنبورداران طرف قرارداد (در مناطق کنارخیز) هماهنگی کرده و مجوز اسکان دریافت کند.


مسئول پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر یادآور شد: فواصل و حریم زنبورستان‌ها در نقاط اسکان باید رعایت شود و بدیهی است با زنبورداران فاقد مجوز کوچ و اسکان که باعث بی نظمی و خسارت به زنبورداران قانونمند می‌شوند برخورد قانونی صورت گرفته و ضمن جابجایی به مراجع قانونی ذیصلاح معرفی می‌شوند.


عسل کنار یا سدر، عسلی است که زنبور از گل‌های این درخت تغذیه کرده و خواص اصلی کنار را نیز شامل می‌شود، این عسل دارای مواد مغذی بسیار، ویتامین‌ها و مواد معدنی متعددی است و خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی دارد.




خبرگزاری ایرنا