نی‌ ریز قطب‌ تولید انجیر فارس

  • 1402/05/26
  • 352 بازدید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ ریز گفت: استان فارس نخستین تولیدکننده انجیر در ایران است و شهرستان نی‌ریز یکی از قطب‌ های تولید انجیر استان است.

علیرضا بصیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ ریز، از شروع برداشت انجیر نی‌ریز خبر داد و تصریح کرد: همه ‌ساله از اوایل مردادماه عملیات برداشت این محصول در باغ‌های دیم شهرستان شروع می‌شود و تا نیمه مهرماه ادامه می‌یابد.


وی با اشاره به اینکه انجیرستان‌های دیم نی‌ریز از نظر کیفیت، کمیت و سالم بودن محصول در جهان دارای جایگاه ویژه‌ای است؛ عنوان کرد: قریب به پنج هزار هکتار از اراضی شهرستان به انجیر اختصاص دارد که چهار هزار هکتار آن مثمر است و به دو صورت تازه خوری و خشک به بازار عرضه می‌شود.


به گفته بصیری؛ پیش‌بینی می‌شود بیش از دو هزار و 400 تن انجیر از باغات شهرستان نی‌ریز برداشت شود که با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر این میزان نسبت به سال‌های پر بارش با کاهش 40 درصدی مواجه است اما در مجموع نسبت به تولید سال گذشته افزایش دارد.


مقام مسئول اظهار کرد: عواملی چون طغیان آفت کنه تارتن، نوسانات دمایی، وزش بادهای شدید و ایجاد اختلال در فعالیت زنبورهای گرده‌افشان در عملکرد نهایی محصول تاثیرگذار است.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ ریز، در پایان با اشاره به اینکه انجیر نی‌ریز به کشورهای هند، روسیه، چین، اروپای شرقی و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود، یادآور شد: نبود سرمایه‌گذاری مناسب و صنایع تبدیلی در این بخش، باعث شده است که این محصول  توسط دلالان خریداری و بدون فرآوری یا بسته‌بندی مناسب از منطقه خارج شود.




خبرگزاری ایانا