۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم خریداری شد

  • 1402/05/29
  • 207 بازدید

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام اینکه، ۹ میلیون و ۸۷۰ هزار تن گندم از کشاورزان ۳۱ استان خریداری شده و یک قدم تا ۱۰ میلیون تن فاصله داریم، گفت: ۴۶ درصد این میزان خرید در چهار استان خوزستان، کردستان، فارس و کرمانشاه می باشد.

سعید راد مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، با اشاره به رشد ۴۲ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته و رشد ۱۱۶ درصدی آن نسبت به سال ۱۴۰۰، عنوان کرد: استان‌های خوزستان، کردستان، فارس، کرمانشاه، آذربایجان غربی، گلستان، لرستان، همدان، خراسان رضوی و زنجان از جمله استان‌هایی هستند که بیشترین میزان خرید گندم را در سال جاری داشته‌اند.


مقام مسئول، با اشاره به رشد خرید تضمینی گندم در استان‌های مختلف، اذعان داشت: استان‌ بوشهر با ۴۷۵، یزد با ۴۶۳‌، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۴۰، اصفهان با ۱۱۴، البرز با ۱۱۲، فارس با ۱۰۴، چهارمحال و بختیاری با ۸۹، ایلام با ۸۳، لرستان با ۸۰ و سیستان و بلوچستان با ۷۹ درصد از بالاترین رشد خرید تضمینی این محصول در سال جاری، نسبت به سال گذشته برخوردار بوده‌اند.


وی، با بیان اینکه تاکنون ۶۲ هزار میلیارد تومان و به عبارتی ۴۲ درصد از پول گندم‌های خریداری شده به کشاورزان پرداخت شده است، بیان کرد: با دستور رئیس جمهوری به سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت، باقی‌مانده پول گندمکاران از محل تبصره ۱۴ به کشاورزان پرداخت خواهد شد.


راد، با اشاره به رشد سه برابری قیمت خرید تضمینی گندم در ۳ سال اخیر، تصرح کرد: در سال ۱۴۰۰، میزان پول گندم‌های خریداری شده ۲۲ هزار میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۱ با رشدی مطلوب به ۸۳ هزار میلیارد تومان رسید اما در سال جاری، این مبلغ از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان نیز فراتر خواهد رفت.


معاون وزیر جهاد کشاورزی دستور مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده بهینه از منابع دیم، همکاری با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، اشاره و یادآور شد: لطف خداوند در بارندگی‌های خوب امسال، منابع تغذیه‌ای مناسب از جمله ارائه مناسب کود فسفاته و پتاسه و آموزش‌های ترویجی زراعت در استان‌ها از جمله علل افزایش میزان تولید و خرید تضمینی گندم در سال جاری بوده که افزایش قابل توجه برداشت گندم در هر هکتار را سبب شده است.




خبرگزاری ایرنا