راهکار اساسی برای حل چالش تولید روغن در کشور چیست؟

  • 1402/06/09
  • 342 بازدید

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات کشاورزی گفت: اجرای پروژه‌های به‌ زراعی از راهکارهای حل چالش تولید روغن و دستیابی به خوداتکایی تولید روغن در کشور محسوب می شود.

حسین جعفری معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات کشاورزی با بیان اینکه ۱۰ درصد سهم مصرف روغن در داخل کشور تامین می‌شود، تصریح کرد:‌ تولید روغن به عنوان یک کالای استراتژیک، با چالش ها و مشکلات پیچیده‌ای از جمله مسایل فنی و حمایتی مواجه است.


مقام مسئول، آسیب‌ شناسی چالش‌های موجود را از راهکارهای به ثمر رسیدن اهداف توسعه کشت دانه‌های روغنی و دستیابی به خوداتکایی تولید روغن در کشور دانست و عنوان کرد: از اولویت‌های سازمان تات برطرف کردن نیازهای فنی، تکنیکی و اجرای پروژه‌های به‌زراعی برای حل چالش تولید روغن در کشور است. 


معرفی ۶۲ رقم اصلاح شده دانه‌های روغنی به بخش کشاورزی


محمد زمانیان رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر  از معرفی ۶۲ رقم اصلاح شده دانه‌های روغنی به بخش کشاورزی کشور خبر داد و اذعان داشت: با تلاش محققان ۶۲ رقم انواع دانه‌های روغنی توسط بخش تحقیقات دانه‌های روغنی که ۵۰ رقم آزاد گرده‌افشان و ۱۲ رقم دانه‌های روغنی هیبرید است به بخش کشاورزی معرفی شد.


وی، با بیان اینکه ۱۶ رقم از انواع دانه‌های روغنی به بخش خصوصی واگذار شده است، بیان کرد: بخش تحقیقات دانه‌های روغنی ۱۵ درصد از مجموعه فناوری‌های واگذار شده به بخش خصوصی موسسه را به خود اختصاص داده است.


زمانیان با تاکید بر اهمیت تامین روغن خوراکی در سبد خانوار، به چالش‌های پیش روی تولید این محصول در کشور گفت: محدودیت منابع آب به‌ عنوان اولین و مهم‌ترین چالش کشت دانه‌های روغنی در کشور است چراکه گیاهان روغنی، گیاهانی صنعتی هستند که مناسبات اقتصادی و صنعتی می‌تواند در تولید و توسعه کشت این گیاهان نقش اساسی داشته باشد.


رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، سازمان‌ دهی بذر را یکی دیگر از مسایل مهم در تولید بذر دانه‌های روغنی و سایر گیاهان زراعی برشمرد و اظهار کرد: تقویت مباحث به‌ زراعی در دستور کار موسسه قرار دارد و برای این مهم، کمیته‌های تخصصی جهت بهره‌مندی از نظرات صاحب‌ نظران و متخصصان تشکیل ‌شده است.




وزارت جهاد کشاورزی