برداشت بیش از 850 هزار تن سیب‌ زمینی تا پایان مهرماه

  • 1402/06/20
  • 246 بازدید

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از برداشت بیش از 850 هزار تن سیب‌ زمینی تا پایان مهرماه خبر داد.

غفور آقایی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: برداشت سیب‌زمینی در استان اردبیل از اول شهریورماه آغاز شده و تا پایان مهرماه ادامه دارد. 


مقام مسئول عنوان کرد: سطح زیر کشت سیب‌زمینی استان که در چهار شهر اردبیل، نمین، نیر و سرعین کشت می‌شود حدودا 20 هزار هکتار است و تا الان نزدیک به پنج هزار هکتار برداشت شده است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان مهرماه بیش از  850 هزار تن سیب‌زمینی خوراکی داشته باشیم.


وی اذعان داشت: ارقام‌ مختلفی از سیب‌زمینی در استان کشت می‌شود مثل جیلی، سانته، کایزر، فونتانا، از بین این ارقام، رقم معروف سیب‌زمینی در استان اردبیل، آگریا است. این نوع سیب‌زمینی سه کاربرد و مزیت متفاوت دارد. فرنچ فرایز که همان سیب‌زمینی خلالی نیم‌ پز شده است، برای تهیه چیپس و به‌عنوان سیب‌زمینی درسوپر مارکت‌ها به فروش می‌رسد. و این نوع سیب‌زمینی به دلیل خوش خوراک بودن، خاصیت انبارداری و قابل نگهداری در انبارهای سنتی بسیار  مناسب است و مزیت‌های مهمی دارد.


آقایی بیان کرد: این نوع سیب‌زمینی به بازارهای استان‌های دیگر نیز فرستاده و همچنین به کارخانه‌های چیپس سازی و فرنچ فرایز ارسال می‌شود و کیفیت بسیار خوبی دارد. و در حال حاضر کشورهای آذربایجان، ترکمنستان، عراق مقصد اصلی صادرات این رقم از سیب‌زمینی است، سیب‌زمینی درجه سه و چهار به کشور ترکمنستان، عراق و سیب‌زمینی درجه یک نیز به کشور مسکو صادر می‌شود.


مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: قطعا صادرات سیب‌زمینی به کشورهای دیگر برای استان اردبیل ارزآوری خوبی به همراه دارد، درصورت عدم تفاوت قیمت بازار مقصد و مبدا قطعا صادرکنندگان ما تصمیم به صادرات نمی‌گرفتند؛ اما واضح است که سودآوری خوبی برای استان و کشور دارد. 


استان اردبیل یکی از قطب‌های تولید سیب‌زمینی خوراکی است که مقام اول در تولید سیب‌زمینی خوراکی و مقام دوم در تولید سیب‌زمینی بذری و خوراکی به خود اختصاص داده است. انتظار می‌رود کشاورزان با به کارگیری علوم و فنون جدید در تولید بیش از پیش این محصول سفره رنگین مردم کمک کنند. 




خبرگزاری ایانا