شیر استریل و با کیفیت در مدارس توزیع شود

  • 1402/06/27
  • 182 بازدید

یک کارشناس صنعت لبنیات با اشاره به اهمیت توزیع شیر در مدارس گفت: باید شیر استریل در مدارس توزیع شود زیرا ماندگاری بیشتر، هزینه حمل و نقل کمتر و دسترسی راحت‌ تری دارد.

اسماعیل خاتمی کارشناس صنعت لبنیات، با بیان اینکه تمرکز ما در طرح شیر مدارس توزیع شیر رایگان و با کیفیت در مناطق کم برخوردار به ویژه کودکان و به خصوص دختران است، اظهار کرد: باید طرح را بزرگتر کنیم تا بتوانیم سرانه مصرف لبنیات را در کشور بالا ببریم.


وی تصریح کرد: سرانه مصرف لبنیات در کشور حدود ۷۰ کیلو است که این سرانه توزیع نرمالی ندارد. یعنی در برخی مناطق متناسب با جغرافیا و سطح درآمد این عدد بالای ۱۰۰ کیلو است و در برخی مناطق حتی به کمتر از ۲۰ کیلو هم می‌رسد.


این کارشناس صنعت لبنیات در پاسخ به پایین بودن سرانه مصرف لبنیات در کشور بیان کرد: ممکن است بخشی از پایین بودن مصرف به مسائل اقتصادی مرتبط باشد که در این بخش باید از ابزارهای کمکی استفاده کرد. یعنی حمایت‌های دولتی، خیرین، ذی النعفان اجتماعی و اقتصادی باید پای کار بیایند. بخش دیگر اما مرتبط به مسائل فرهنگی است. متاسفانه لبنیات در فرهنگ مصرف ما نیست.


مقام مسئول اذعان داشت: در سبد خانوار حدود ۳۰ درصد را غذا تشکیل می‌دهد که سهم لبنیات در این مقدار کمتر از ۱۰ درصد است. امروزه خانواده‌ها راحت‌تر برای چیپس و پفک هزینه می‌کنند تا لبنیات. و اهمیت شیر آنقدر بالا است که قابلیت جایگزینی با برخی از مواد غذایی دیگر را دارد.


خاتمی، در ادامه با اشاره به اهمیت توزیع شیر در مدارس عنوان کرد: باید شیر استریل در مدارس توزیع شود، زیرا ماندگاری بیشتر، هزینه حمل و نقل کمتر و دسترسی راحت‌تری دارد. و  تاکنون تعدادی از کارخانه‌ها برای مشارکت در این طرح اعلام حضور کرده‌اند.




خبرگزاری ایسنا