درآمد یک و نیم میلیارد دلاری کشور از صادرات سیب و گلابی

  • 1402/07/03
  • 260 بازدید

بر اساس آمار گمرک در پنج سال اخیر صادرات سه محصول سیب، گلابی و به حدود چهار میلیون تن به ارزش یک میلیارد و 500 میلیون دلار به نقاط مختلف جهان بوده است.

 بر اساس آمار گمرک، در پنج ماهه نخست امسال صادرات سه محصول سیب، گلابی و به 67 هزار تن به ارزش 37 میلیون دلار بوده و در سال 1401 صادرات این سه محصول 626 هزار تن به ارزش 215 میلیون دلار بوده است.


سیب درختی در ایران معمولا به‌صورت سورت شده راهی بازار می‌شود. در این صورت محصولات درجه یک و مرغوب به درستی شناخته می‌شوند.


از مهم‌ترین مناطقی که در آن سیب درختی به‌صورت حرفه‌ای و با کیفیت بالا تولید می‌شود عبارت از ارومیه، اشنویه، سمیرم، اصفهان و یزد است.


کشت سیب در هر یک از این مناطق با توجه به استانداردهای لازم انجام شده و می‌توان شاهد برداشت محصولی با درجه کیفیت بالا بود. از این‌رو فروش این میوه در بازار داخلی و خارجی با شرایط ویژه انجام می‌شود.


بهترین نوع سیب ارومیه صادراتی


ارومیه همان‌طور که اشاره شد، یکی از شهرهای مهم در زمینه تولید انواع سیب درختی است. در این منطقه شرایط کشت بسیار خوب بوده و افراد مختلف سعی در تهیه این محصول از تولید کننده‌های ارومیه دارند.


سیب صادراتی ارومیه در بازار داخلی فروش خوبی داشته و می‌توان شاهد صادرات بسیار خوب آن به دیگر کشورها نیز بود. به این ترتیب در حال حاضر حجم زیادی از تولیدات سیب ارومیه به بازار کشورهایی مانند روسیه، ترکیه و هندوستان عرضه می‌شود. این موضوع شرایط سودآوری و ارزآوری بیشتری را برای کشور فراهم کرده و تولید‌کننده‌ها سرمایه‌گذاری خود را در راستای تجارت و صادرات افزایش داده‌اند.


رشد صادرات گلابی در بازار جهانی


گلابی یکی از محصولات کشاورزی ایران است که در سال‌های اخیر توانسته بازار جهانی را متحیر کند. این میوه با طعم شیرین و عطر دل‌نشین، در سال‌های اخیر به‌ عنوان یکی از محصولات صادراتی استراتژیک در ایران شناخته شده است.


 اقلیم ایران و باورهای محلی کشاورزان این کشور موجب شده تا کشت و تولید گلابی به‌عنوان یکی از رشته‌های کشاورزی برجسته در ایران به حساب بیاید.


 یکی از ویژگی‌های برجسته گلابی، ماندگاری طولانی مدت آن است. این میوه پس از برداشت و به‌دست آوردن کلیه پروانه‌های رشد، تا حدودی مقاومت مورد نیاز برای صادرات را نیز دارد. بسته‌بندی صحیح و همچنین شرایط حمل و نقل مطلوب می‌توانند از پس این ماندگاری بالای گلابی برآیند و ضمن حفظ کیفیت سودآوری مطلوبی را در بازارهای جهانی ایجاد کنند.


 با توجه به اینکه عمده صادرات گلابی از طریق کانتینرهای ۲۰ فوتی با وزن ۲۰ تن به بالا و با وسایل حمل و نقل مختلف انجام می‌شود، نقش سازمان‌های حمل و نقل بین‌المللی نیز در رشد صادرات گلابی بسیار مهم است.


 برای رسیدن به بازارهای جهانی، کشاورزان و فروشندگان باید با سازمان‌های حمل و نقل همکاری کنند تا روش‌های صحیح حمل و نقل و بسته‌بندی را به‌کار گیرند و به این ترتیب بتوانند گلابی‌های خود را به‌صورت امن و مطمئن به مناطق مختلف جهان صادر کند. رشد صادرات گلابی در بازار جهانی می‌تواند تأثیر بسزایی در اقتصاد کشور داشته باشد.


 در واقع، صادرات این محصول می‌تواند فرصتی مناسب برای ارتقای سطح درآمد مردم و ایجاد اشتغال باشد. همچنین، با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته در زمینه کشاورزی و بسته‌بندی، می‌توان کمک کرد تا کیفیت گلابی‌های صادراتی افزایش یابد و در نتیجه نگرانی کشاورزان از مقایسه کیفیت محصولاتشان با رقبای خارجی کاهش یابد.




خبرگزاری ایانا