عناب و زرشک خراسان جنوبی وارد بورس کالا می‌شود

  • 1402/07/06
  • 287 بازدید

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: عناب و زرشک خراسان جنوبی پس از طی مراحل لازم به زودی وارد بورس کالا می‌شود.

جواد اشرفی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: اقدامات لازم برای عرضه عناب در بورس انجام شده‌ است و این کالای کشاورزی به زودی در بورس کالا عرضه خواهد شد.


مقام مسئول اذعان داشت: طرح عرضه زرشک در بورس کالا نیز در حال نهایی شدن است و این محصول راهبردی خراسان جنوبی هم طی ماه‌های آینده وارد بورس کالا می‌شود. و وقتی محصولات راهبردی استان وارد بورس شود قیمت‌گذاری آن مشخص می‌شود از طرفی این اقدام باعث رقابت‌پذیری کالا و ارزش افزوده محصول خواهد شد.


وی شفافیت قیمت‌ها و معامله در فضای مطمئن را از مزایای عرضه محصولات در بورس عنوان کرد و افزود: عرضه هر نوع کالایی از طریق بورس کالا منجر به حذف دلالان می‌شود و تولیدکننده نفع بیشتری از زحمات خود می‌برد.


معاون استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: هرچه بتوانیم محصولات شاخص استان را برای معرفی در سطح بازارهای ملی و فراملی وارد بورس کالا کنیم در نهایت به نفع کشاورزان خواهد بود و اکنون از مجموعه محصولات کشاورزی شاخص خراسان جنوبی فقط زعفران در بورس قرار دارد که ظرفیت بسیار خوبی است.


خراسان جنوبی رتبه اول تولید عناب و زرشک همچنین رتبه دوم تولید زعفران را در کشور دارد و این سه محصول به عنوان محصولات راهبردی استان محسوب می‌شوند که نقش بسزایی در اقتصاد منطقه داشته‌اند.


سطح زیرکشت زرشک خراسان جنوبی که از آن به عنوان "یاقوت سرخ کویر" نیز یاد می‌شود بیش از ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار است.


همچنین پنج هزار و ۵۷۶ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت عناب است که در سال جاری هشت هزار و ۴۰۰ تن محصول از این سطح برداشت شد.




خبرگزاری ایرنا