هفت هزار تن سیب زمینی از استان اردبیل صادر شد

  • 1402/07/23
  • 207 بازدید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل اعلام کرد: امسال هفت هزار تن سیب زمینی تولید شده در این استان به جمهوری آذربایجان صادر شده است.

سیاوش نیرومند مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل، با اشاره به پیش‌بینی تولید بالغ بر ۶۰۰ هزار تن محصول سیب زمینی در این شهرستان طی امسال اعلام کرد: شهرستان اردبیل با تولید یک پنجم محصول سیب زمینی کشور، ظرفیت بالایی برای صادرات این محصول دارد.


وی از کشت محصول سیب زمینی در ۱۵ هزار هکتار از مزارع شهرستان اردبیل در سال جاری خبر داد و عنوان کرد: برداشت سیب زمینی در این شهرستان در مراحل نهایی قرار دارد و محصول تولید شده در ۱۱ سردخانه مجهز و فنی شهرستان در حال ذخیره‌سازی است.


به گفته نوبخت اژدری سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل امسال بالغ بر ۷۷۰ هزار تن محصول سیب زمینی در مزارع این استان تولید می شود و استان اردبیل در تولید این محصول رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.


امسال در ۱۹ هزار و ۲۳۳ هکتار از اراضی استان به خصوص در شهرستان‌های اردبیل، نمین، نیر و سرعین محصول سیب زمینی کشت شده بود که فرایند برداشت آن از حدود ۲ ماه پیش آغاز شد که هم اینک مراحل نهایی خود را طی می کند.


متوسط تولید سیب زمینی در هر هکتار از اراضی کشاورزی استان اردبیل ۴۰ تن در هکتار اعلام شده ولی رکورد تولید ۷۰ تن در هکتار نیز ثبت شده است.


۹۶ درصد ارقام کشت شده سیب زمینی در مزارع استان اردبیل از نوع آگریا و چهار درصد دیگر نیز از ارقام دیگر شامل جلی، بانبا، اسپریت و فونتانا بوده است.


۱۰۰ درصد مزارع سیب زمینی استان اردبیل به صورت مکانیزه کشت می شود و شیوه آبیاری مزارع استان نیز در چند سال اخیر مدرن شده و اغلب به صورت آبیاری با نوار تیپ انجام می شود.


۲۰۰ هزار تن از میزان تولیدات سیب زمینی اردبیل در داخل استان به شکل ۸۰ هزار تن بذر خودمصرفی برای کاشت، ۶۰ هزار تن برای خوراک و مصرف جمعیتی و ۶۰ هزار تن نیاز صنایع تبدیلی و تکمیلی مصرف می شود.


همه ساله حدود ۵۷۰ هزار تن از محصول سب زمینی استان اردبیل به بازارهای مصرف داخلی در سایر استان‌ها و نیز به کشورهای همسایه از جمله عراق، جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه صادر می شود.


پیش‌بینی می‌شود که امسال حدود ۲۰۰ هزار تن سیب زمینی تولیدی استان اردبیل به کشورهای دیگر صادر شود.




خبرگزاری ایرنا