معرفی ارقام جدید بادام با هدف افزایش تولید و صادرات

  • 1402/08/01
  • 311 بازدید

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تا سال آینده حدود 4 رقم بادام جدید معرفی می‌شود.

حسن جهانبازی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: مهمترین محصول استان در حوزه باغی بادام است که رتبه اول کشور را در اختیار داریم.


مقام مسئول افزود: در این حوزه اصلی ترین چالش سرمازدگی ارقام موجود بادام است زیرا این ارقام عمدتا زودگل بوده و سرمای دیر رس به آنها آسیب می‌زند بنابراین مهمترین اقدام استفاده از ارقام جدیدی است که حاصل از ترکیب ارقام تجاری و ارقام محلی مختلف است.


وی عنوان کرد: برای این موضوع 65 رقم امیدبخش که به جمع بندی موسسه تحقیقات علوم باغبانی رسیده و در دو پایلوت در حال انجام است نتایج بسیار خوبی داشته و امیدواریم حداکثر تا سال آینده ارقام جدید به مردم معرفی شود.


جهانبازی اذعان داشت: این ارقام برای ایجاد باغات جدید و اصلاح باغات قدیمی کمک بسیار زیادی می‌کند. زمانی که ارقام مختلف با یکدیگر ترکیب می‌شود رقم‌های جدید، ویژگی‌های متفاوتی دارند و انتظار می‌رود حدود 4 رقم تا سال آینده با همکاری موسسه تحقیقات علوم باغبانی معرفی شود. و مهمترین ویژگی ارقام جدید دیرگل بودن است که از سرمای دیررس بهاره عبور کند. همچنین افزایش کیفیت محصول، خوشخوراکی، عملکرد و مقاومت به آفات و امراض سایر ویژگی های این ارقام جدید است.


رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی سال گذشته حدود 7 هزار میلیارد تومان خسارت سرمازدگی در محصولات زراعی و باغی به وجود آمده است. و با معرفی ارقام جدید، از خسارت سرمازدگی تا حدود زیادی عبور خواهیم کرد و به اقتصاد کشاورزان کمک فراوانی خواهد شد. با افزایش تولید محصول و عرضه زیاد، قیمت قطعا مناسبتر و همچنین با افزایش کیفیت امکان صادرات فراهم خواهد شد.


وی یادآور شد: زمانی که کشت محصولی برای باغدار ارزش اقتصادی نداشته باشد برای توسعه آن نیز ترغیب نمی‌شود بنابراین نیاز است ارقام مناسب در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.




خبرگزاری ایانا