چین خریدار میگوی ایرانی/صادرات ماهی تن به روسیه

  • 1402/08/06
  • 330 بازدید

مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه به تازگی روسیه طالب خرید ماهی تن ایرانی شده است، گفت: و بخش عمده میگوهای ایران، به چین صادر می‌شود.

آرش ثنائی مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان، با اشاره به اینکه ۷ بندر صیادی و ۴ مرکز تخلیه در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد، اظهار کرد: در مجموع یازده مرکز به صیادان این استان خدمات ارائه می‌دهند. همچنین ناوگان صیادی بیش از ۱۰۰۰ فروند و عمده‌ترین فعالیت صیادی ما صید تن ماهی است.


مقام مسئول تصریح کرد: این استان بیش از ۷۰ درصد صید ماهی تن در کشور را داراست و در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰۰ هزار تن از آب‌های ساحلی برداشت داشتیم. همچنین بیش از ۱۴۰ هزار تن مربوط به صید ماهیان تنکو است.


ثنائی با بیان اینکه هدف توسعه ناوگان دریایی این است که بعد از صید ماهی تن به کنسرو تبدیل نشود، عنوان کرد: قیمت این تن در بازار یک و نیم دلار است اما اگر به صورت تازه در بازار فروش برسد حدود ۱۲ دلار می‌شود که این ماهی تازه تن را می‌شود به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپا و کشورهای آسیای مرکزی صادر کرد.


وی درباره بازارهای هدف صادرات ماهی تن، یادآور شد: اکنون کنسرو تن ماهی ایران به کشورهای خارجی اعم از کشورهای حاشیه خلیج فارس، امارات عمان، پاکستان، عراق، لبنان و سوریه صادر می‌شود و به تازگی یک بازار جدید هم پیدا کردیم. بازار روسیه بسیار طالب محصولات آبزی ایران است. حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد صادرات سال گذشته ما مربوط به کشورهای شمال ایران و روسیه بود.


مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان اذعان داشت: ۹۰ درصد ارزش ریالی صادرات وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آبزیان است که سهم استان سیستان و بلوچستان از این میزان، بسیار بالاست. بخش عمده‌ای از ماهی‌هایی که در ایران مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، به کشورهای چین و تایلند صادر می‌شوند. همچنین بخش عمده میگوهای ایران، به چین صادر می‌شود.




خبرگزاری مهر