سالانه ۱.۵ میلیون تن روغن در کشور مصرف می شود

  • 1402/08/07
  • 225 بازدید

مجری طرح دانه های روغنی گفت: بنابر آمار سالانه ۱.۳ تا ۱.۵ میلیون تن روغن در کشور مصرف می شود که ۹۰ درصد از طریق واردات تامین می شود.

سعدالله منصوری مجری طرح دانه های روغنی، پرداخت مابه التفاوت قیمت خرید تضمینی کلزا در سال زراعی گذشته را یکی از مهمترین حمایت ها از کشاورزان دانست و اظهار کرد: قیمت هر کیلو خرید تضمینی کلزا در آغاز سال زراعی گذشته ۲۲ هزار تومان تعیین شد که با بررسی های صورت گرفته این قیمت به ۳۰ هزار تومان در هر کیلوگرم افزایش یافت.


وی افزود: اکنون کلزاکارانی که محصول خود را تحویل داده اند، در انتظار پرداخت مابه التفاوت ۸ هزار تومانی بابت فروش و تحویل هر کیلو از کلزای خود هستند. و افزایش ضریب خوداتکایی در تولید روغن مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج ارز از کشور، نیازمند حمایت مسئولان از تولید دانه های روغنی است.


منصوری عنوان کرد: نیاز کشور به روغن خوراکی سالانه بین ۱.۳ تا ۱.۵ میلیون تن است، ۹۰ درصد روغن خوراکی از طریق واردات و ۱۰ درصد از طریق تولید دانه های روغنی در داخل کشور تامین می شود.


مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: کشورهایی که امروزه جزء بزرگترین تولیدگان دانه های روغنی هستند، بیش از یک قرن در زمینه کشت و تولید این محصولات مطالعه و بررسی کرده اند در حالی که ایران به صورت جدی حداکثر سابقه بیش از سه دهه در تولید دانه های روغنی دارد.


و با به کارگیری روش های علمی و برنامه ریزی های دقیق و درست شاهد رشد و شتاب در روند تولید دانه های روغنی در کشور باشیم.




باشگاه خبرنگاران جوان