فرآوری۳۳۰ هزار تن سیب صنعتی در آذربایجان‌ غربی

  • 1402/08/16
  • 289 بازدید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌ غربی گفت: ۳۳۰ هزار تن سیب صنعتی و درجه ۳ از آغاز فصل برداشت تاکنون توسط کارخانه‌ها در استان خریداری و فرآوری شده‌ است.

 خسرو شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، با اشاره به فعالیت ۳۵ واحد فرآوری و تولید کنسانتره میوه در استان، اظهار کرد: سیب پادرختی که در گذشته برای استان یک معضل بود با انجام فرایندهای تکمیلی به یک محصول با ارزش صادراتی تبدیل شده و آماده صادرات به بازارهای هدف است.


مقام مسئول با بیان اینکه آذربایجان‌ غربی قطب‌ تولید سیب در کشور است، عنوان کرد: از چهار میلیون تن سیب درختی تولیدی کشور، یک تا ۱.۵ میلیون تن توسط کشاورزان این منطقه تولید می‌شود.


وی با اشاره به تهیه نقشه جامع سیب آذربایجان غربی، تصریح کرد: در زمینه صادرات سیب نیز ۵۲ واحد سورت و بسته‌بندی با سیستم‌های مکانیزه در طی دو سال اخیر راه‌اندازی کردیم و ۲۸۰ هزار تن در سال ظرفیت سورت و بسته‌بندی استان است که انجام می‌شود.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی افزود: درصدد برندسازی برای سیب استان در راستای توسعه صادرات و یافتن بازارهای جدید خارجی هستیم.


شهبازی اذعان داشت: تغذیه گیاهی، اصلاح باغاتی که باروری آن‌ها کم شده و برنامه‌ریزی برای فرآوری بهتر سیب صنعتی درجه ۳ که شامل ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن است، از جمله برنامه ‌ریزی‌های ما در استان به شمار می‌رود.


وی با بیان اینکه راه‌اندازی کارگاه‌های چیپس سیب نیز در دستور کار است، خاطر نشان کرد: این موضوع در راستای اشتغال‌زایی و فرآوری این میوه و همچنین صادرات به بازارهای هدف پیگیری می‌شود. و پیش از راه‌اندازی واحدهای سورت و بسته‌بندی مکانیزه، سیب درختی صادراتی استان بعد از رسیدن به کشور مقصد دوباره بسته‌بندی و سورت می‌شد و از کیفیت محصول کاسته می‌شد که این مشکل تا حدود زیادی رفع شده است.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی یادآور شد: هم‌اکنون سیب درختی استان سایزبندی شده و با وزن بندی خود به کشورهایی مثل روسیه، پاکستان، هندوستان، عربستان و ازبکستان و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.




خبرگزاری ایانا