روزانه چقدر باید نمک مصرف کنیم؟

  • 1402/08/30
  • 252 بازدید

رئیس مرکز غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، میزان مصرف روزانه نمک را 2 تا 4 گرم اعلام کرد.

فریدون عزیزی، در نشست خبری چهاردهمین کنگره بین المللی بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم با بیان اینکه ۶۸ درصد دانش آموزان در ابتدای انقلاب گواتر داشتند، اظهار کرد: تنها باید دو تا ۴ گرم روزانه نمک مصرف کنیم و اگر در غذا همان نمک ابتدایی را بریزیم کافی است اما اکنون ۷ تا ۸ گرم مصرف می شود.


وی با تاکید بر اینکه باید فقط نمک ید دار مصرف کنیم، یادآور شد: از هر ۶۰۰ تولد یک کودک با کم کاری غده تیروئید روبروست.


عزیزی با اشاره به اینکه معمولا دو درصد جوامع دچار کم کاری تیروئید می شوند، به پرکاری تیروئید اشاره کرد و افزود: قرص های ضد تیروئید برای یکی دوسال باید مصرف شوند و بعد از آن نیاز نیست.


رئیس مرکز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به چاقی، تصریح کرد:  اگر نمایه توده بدنی خیلی کم و خیلی زیاد باشد با مشکل روبرو می شویم. میزان طبیعی نمایه بدنی بین ۱۸ تا ۲۵ معمولی و تا ۳۰ اضافه وزن و از ۳۵ به بالا چاقی نامیده می شود.


مقام مسئول با اشاره به انواع افراد چاق، یادآور شد: گروهی هستند که چاق بوده اما مشکل بدنی و بیماری های دیگر ندارند اینها مشکل کمتری دارند اما گروهی که اضافه وزن و بیماری های دیگر دارند خطر بیشتری تهدیدشان می کند.


و چاقی در شکم باعث بروز بیماری قلبی و مرگ ناگهانی می شود. اگر نوار چاقی گذاشتید و بالای ۹۰ باشد خیلی خطرناک است.


عزیزی درباره مصرف نمک دریا بیان کرد: نمک دریا ید کافی ندارد و در صورتی که ید کافی داشته باشد باید مصرف کنیم اما نمک های سنتی و دریا معمولا ید کمتری دارند و فقط باید نمک ید دار مصرف شود.


و نمک ها با رنگهای مختلف که از دریا و کوه استخراج شده باشد، کلر و سدیم دارد و نمک هست؛ اما همه نمک ها برای فشارخون مضر هستند. اگر ید کم باشد از دوران جنینی، رشد مغزی به تاخیر می افتد و کودک دچار عدم رشد ذهنی می شود.


و از هر ۶۰۰ نفر یک نفر مبتلا به کم کاری تیروئید متولد می شود و اگر تشخیص داده نشود، مشکلات زیادی ایجاد می شود.


این استاد غدد با بیان اینکه در خصوص غدد در دنیا نیز از نظر تولید علم و مقالات در رتبه ۱۰ قرار داریم. ۵۱۱ متخصص غدد در سطح کشور داریم که به طبابت و آموزش در دانشگاه‌ها مشغول بکار هستند.




سلامت نیوز