قیمت جهانی روغن 5.5 دلار افزایش یافت

  • 1402/09/02
  • 320 بازدید

قیمت جهانی روغن توجه کشورهایی که تامین نیازشان به واردات گره خورده را جلب کرد، آنها نگران صرف ارز بیشتر برای واردات هستند.

افزایش 5.5 دلاری قیمت روغن در یک روز، خبری است که کشورهای وارد کننده از آن خوشحال نیستند و مردم هم  نگرانند که آیا روی قیمت داخلی تاثیر می‌گذارد؟


در کشور ما کالاهای اساسی با  ارز نیمایی وارد می‌شود تا دولت قیمت مصرف کننده را کنترل کند در واقع قیمت داخلی تحت تاثیر نوسان‌ قیمت جهانی قرار نمی‌گیرد اما افزایش قیمت جهانی خروج ارز را که 90 روغن مورد نیاز را وارد می کنیم بیشتر می‌کند.


بلومبرگ گزارش داد که قیمت دانه روغنی سویا 5.5 دلار در هر بوشل برای تحویل در ماه ژانویه 2024 افزایش یافت.


بوشل معیار اندازه گیری وزن ماده خشک است و در کشاورزی کاربرد دارد هر بوشل گندم معادل 27.2 کیلوگرم است، وزن محصولات مختلف بر اساس بوشل فرق می‌کند. یک چهارم ارز کالاهای اساسی مربوط به روغن است


بنابه آمارهای وزارت جهاد کشاورزی، 90 درصد نیاز به روغن در کشور وارداتی است.


محتبی خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی هم با اشاره به تولید تنها 10 درصد روغن مورد نیاز در داخل، تصریح کرد: حدود یک چهارم ارزی که برای واردات کالاهای اساسی از کشور خارج می شود مربوط به روغن است. و سالانه تا 16 میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی اختصاص می ‌یابد.


امکان تولید روغن نیاز کشور در داخل هست؟


یک کارشناس کشاورزی اذعان داشت: کشور سالانه 125 میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌کند که حدود 1.5 تن برای هر ایرانی است با این وجود در اغلب محصولات اساسی از جمله روغن وابستگی داریم.


وی با ارائه راهکاری بیان کرد:‌ برنامه الگوی کشت باید اجرا شود که تولید محصولات کشاورزی متناسب با نیاز مردم و با اولویت کالاهای اساسی باشد.


وزارت جهاد کشاورزی در سالهای گذشته برنامه‌های افزایش خود اتکایی به روغن تصویب کرده اما تنها 10 درصد روغن مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود.




خبرگزاری فارس