واردات هلو و پرتقال برای تولید آبمیوه در کشور

  • 1402/09/09
  • 340 بازدید

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی گفت: سال گذشته ۳۱۴۲ تن قطعات هلو و ۲۷۲۱ تن پرک پرتقال برای تولید آبمیوه وارد کشور شده است.

کریم ذوالفقاری رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی تصریح کرد: بخشی از مواد اولیه کارخانجات تولید آبمیوه از جمله کنسانتره، پوره، دایس یا قطعات میوه‌ها از طریق واردات تامین می‌شود و با توجه به ظرفیت‌های باغی و صنایع کشور، در حال بررسی امکان تولید کامل این مواد اولیه در داخل هستیم.


مقام مسئول، درباره میزان واردات مواد اولیه صنایع تولید آبمیوه کشور اذعان داشت: سال گذشته ۳۱۴۲ تن دایس یا قطعات هلو به ارزش ۴.۷۶ میلیون دلار و ۲۷۲۱ تن پرک پرتقال به ارزش ۳ میلیون دلار برای تولید آبمیوه وارد کشور شده است.


وی عنوان کرد:  با اعضای انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبمیوه و کنسانتره و نمایندگان معاونت باغبانی قصد داشتیم زمینه تولید مواد اولیه این صنایع را بررسی کنیم و در نهایت مقرر شد ظرف مدت یک هفته انجمن صنایع تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبمیوه و کنسانتره با محوریت کشت قراردادی، میزان نیاز این بخش به سه ماده اولیه کنسانتره، دایس میوه‌ها و پوره را مشخص کرده و معاونت امور باغبانی نیز با اخذ اطلاعات از سازمان جهاد کشارزی استان‌ها، ظرفیت‌های باغی مستعد برای این بخش را اعلام و اتحادیه‌های باغبانی مرتبط و باغداران علاقه‌مند به کشت قراردادی را برای تامین مواد اولیه شناسایی و معرفی کنند.


ذوالفقاری یادآور شد: ما در حال بررسی و جمع‌آوری اطلاعات برای تصمیم‌گیری در زمینه توسعه تولید مواد اولیه آبمیوه در قالب کشت قراردادی و محدود کردن واردات این مواد به کشور هستیم.


رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی خاطر نشان کرد: با انعقاد کشت قراردادی، باغداران خود را با شرایط مطلوب کارخانه‌ها از نظر کوددهی، سم‌دهی، مبارزه با آفات و تغذیه باغات هماهنگ کرده و سرانجام محصول خود را تحویل صنایع فرآوری می‌دهند و پول خود را دریافت می‌کنند.


و کارخانجات تولید آبمیوه آماده کشت قراردادی هستند و این بازی برد- برد است، زیرا از این طریق صنایع نیز می‌توانند به مرور زنجیره تولید خود را تکمیل کنند.




باشگاه خبرنگاران جوان