در‌آمد یک میلیارد و 151 میلیون دلاری کشور از صادرات خشکبار

  • 1402/09/21
  • 258 بازدید

طبق آمار گمرک در هشت ماهه سال‌جاری حدود دو میلیون تن خشکبار به ارزش یک میلیارد و 151 میلیون دلار صادر شده است.

آمارها حاکی از آن است که از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه پنج میلیون و ۱۷۳ هزار تن محصولات شیلاتی ، دامی ، کشاورزی و غذایی به ارزش سه میلیارد و 672 میلیون دلار از کشور صادر شده است که از لحاظ وزنی ۱۱ درصد و از لحاظ ارزش ۲۴ درصد رشد داشته است.


صادرات خشکبار 22.2 درصد از مجموع صادرات محصولات کشاورزی کشور به ارزش یک میلیارد و 151 میلیون دلار در هشت‌ماهه سال جاری را تشکیل می‌دهد که این رقم معادل  بودجه اولیه برای ساخت پالایشگاه اراک یا یک‌سوم بودجه ساخت ایران مال در تهران است.


نکته اساسی و مهم در صادرات، نوع محصول صادراتی است. سؤال اینجا است که در کشوری با شرایط اقلیمی منحصربه‌فرد چه کالاهایی ارزش تولید و صادرات دارد و تولید چه کالاهایی به ارزآوری صادراتی آن کالا نمی‌ارزد. به‌ عنوان‌ مثال در کشوری که با بحران کم‌آبی روبروست تولید هندوانه و ارزآوری محصول به‌واسطه صادرات ناشی از آن، نه‌تنها ارزشی برای آن کشور نخواهد داشت بلکه به ضرر آن‌هم خواهد بود؛ زیرا صادرات محصول آب‌بری چون هندوانه در اقلیم خشک مفهومی جز صادرات آب ندارد و صادرات آب به معنی صادرات منابع حیاتی کشور است. بنا‌براین نوع محصولات صادراتی از اهمیت بالایی برخوردار است.


در خصوص صادرات خشکبار نیز این سؤال مطرح است که آیا تولید و صادرات خشکبار به نفع کشور است یا صادرات این محصول به‌نوعی صادرات خاک به‌ حساب می‌آید؟ آیا ارزآوری بیش از یک میلیارد دلاری این محصول موجب توسعه و پیشرفت زیرساخت‌ها خواهد شد یا در سال‌های آینده ما را با بحران از بین رفتن منابع خاک مواجه خواهد کرد.




خبرگزاری ایانا