دو هزار تن عسل کنار در استان بوشهر برداشت شد

  • 1402/09/23
  • 163 بازدید

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در آبان‌ماه امسال دو هزار تن عسل پرورشی از سطح ۵۰ هزار هکتار مزارع درخت کنار در این استان برداشت و روانه بازار شد.

افشین قطبی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهارکرد: هرساله از اواسط شهریورماه زنبورداران کندوهای خود را از مناطق ییلاقی و سردسیر کشور به سمت مناطق کنار خیز استان بوشهر جهت تولید و برداشت عسل کنار انتقال می‌دهند.


مقام مسئول عنوان کرد: در این مقطع زمانی علاوه بر زنبورداران استان، بیش از هزار زنبوردار مهاجر از نقاط مختلف کشور، نیز با همین انگیزه به استان کوچ کرده و در مناطق کنار خیز مستقر می‌شوند.


وی اذعان داشت: از مجموع عسل تولیدی آبان ماه در این استان ۷۰۰ تن مربوط به زنبورداران بومی است. و بخشی از عسل تولیدی در استان بوشهر برای مصرف داخلی به مناطق مختلف ارسال و بخشی نیز به کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود.


قطبی با اشاره به اینکه استان بوشهر قطب تولید عسل کنار کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: تشکل‌های زنبورداران این استان با همکاری وزارت صمت موفق به ثبت نشان جغرافیایی عسل کنار با نام GI ۱۴۳ به نام استان بوشهر شده‌اند.


و عسل کنار با عطر وطعم و کیفیت منحصربه‌فرد و همچنین خواص دارویی و درمانی جز برترین عسل‌های کشور با بازارپسندی مطلوب است.


معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطر نشان کرد: علاوه بر عسل کنار زنبورداران استان عسل چند گیاه را در بهار با گرم شدن هوا در خردادماه به مناطق ییلاقی کوچ کرده و در آنجا نیز عسل تابستانه برداشت می‌کنند که درمجموع عسل برداشتی زنبورداران استان بیش از هزار و ۴۵۵ تن در سال ۱۴۰۲ بوده است.




خبرگزاری ایانا