ایران جزو ۱۰ کشور نخست دنیا در صادرات ۱۱ محصول کشاورزی شد

  • 1402/10/07
  • 185 بازدید

فائو اعلام کرد ایران در صادرات ۱۱ محصول کشاورزی جزو ۱۰ کشور نخست جهان در سال ۲۰۲۲ قرار گرفته است.

 آمار‌های سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان می‌دهد ایران از جایگاه محسوسی در تأمین مواد غذایی جهان برخوردار بوده و در میان صادرکنندگان بزرگ محصولات غذایی در جهان قرار گرفته است. بر اساس آمار فائو ایران در سال ۲۰۲۲ در صادرات ۱۱ محصول کشاورزی جزو ۱۰ کشور نخست جهان قرار داشته و رتبه‌هایی از یک تا ۱۰ را در این زمینه به خود اختصاص داده است.


 ایران بزرگ‌ترین صادرکننده انجیر جهان


بر اساس آمار فائو ایران بزرگ‌ترین صادرکننده انجیر جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی بوده است. ایران در این سال ۱۲ هزار تن انجیر صادر کرده است که بیش از هر کشور دیگر بوده است. دو کشور اتریش و ازبکستان بعد از ایران و به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند. اتریش در این سال ۷۷۰۰ تن انجیر و ازبکستان ۷۱۰۰ تن انجیر صادر کرده‌اند.


 رتبه دومی جهان در صادرات ۲ محصول پسته و خرما


رتبه دومی صادرات دو محصول پسته و خرما در سال ۲۰۲۲ متعلق به ایران بوده است. ایران پس از امریکا دومین صادرکننده پسته جهان بوده و بیش از ۴۵ هزار تن پسته در این سال صادر کرده است. امریکا با صادرات ۲۳۸ هزار تنی در رتبه اول قرار داشته است. ایران همچنین ۲۶۹ هزار تن خرما صادر کرده و پس از عراق در رتبه دوم صادرات این محصول قرار گرفته است. عراق در این سال ۲۷۴ هزار تن خرما صادر کرده است.


 رتبه ۳ ایران در صادرات هندوانه


رتبه سومی صادرات هندوانه در جهان به ایران اختصاص داشته است. ایران در سال میلادی گذشته ۳۷۵ هزار تن هندوانه صادر کرده و پس از مکزیک با صادرات ۶۹۶ هزار تنی و اسپانیا با صادرات ۶۸۰ هزار تنی در رتبه سوم جهان از این نظر قرار گرفته است. در فضای رسانه‌ای انتقادات زیادی به صادرات هندوانه ایران به‌ عنوان یکی از محصولات آب بر مطرح شده است. اما آمار فائو نشان می‌دهد حتی کشور‌های صنعتی جزء بزرگ‌ترین صادرکنندگان این محصول در جهان هستند. علاوه بر اسپانیا که رتبه دوم جهان را دارد دو کشور صنعتی دیگر یعنی ایتالیا و امریکا نیز به ترتیب پنجمین و ششمین صادرکنندگان بزرگ هندوانه در جهان بوده‌اند.


 رتبه چهارمی ایران در صادرات بادمجان


اسپانیا در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۵۰ هزار تن بادمجان صادر کرده و بزرگ‌ترین صادرکننده این محصول شناخته شده است. مکزیک و هلند در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. ایران نیز با صادرات ۳۷هزار تن بادمجان چهارمین صادرکننده بزرگ این محصول در جهان بوده است.


 رتبه ۵ ایران در صادرات کشمش


فائو کل صادرات کشمش ایران در سال ۲۰۲۲ را ۶۳ هزار تن اعلام کرده و ایران را در رتبه ۵ جهان از نظر صادرات این محصول قرار داده است.

ترکیه با صادرات ۲۷۸ هزار تنی در رتبه نخست جهان قرار گرفته و ازبکستان و امریکا دوم و سوم شده‌اند.


 رتبه ۶ ایران در صادرات کیوی


رتبه ششمی صادرات کیوی نیز به ایران اختصاص دارد. ایران ۷۳ هزار تن کیوی در سال ۲۰۲۲ صادر کرده است که تنها از صادرات پنج کشور کمتر بوده است. نیوزیلند با صادرات ۸۹ هزار تنی کیوی در رتبه نخست جهان قرار داشته است.


 ایران در رتبه ۹ صادرات هویج و فلفل


رتبه هفتم صادرات کلم و رتبه ۹ صادرات هویج و فلفل نیز به ایران اختصاص داشته است. ایران در سال ۲۰۲۲ بیش از ۹۴ هزار تن کلم صادر کرده است. چین با صادرات ۷۳۶ هزار تنی در رتبه نخست قرار داشته است. صادرات هویج ایران نیز در این سال ۱۰۱ هزار تن و فلفل ۷۱ هزار تن بوده و رتبه ۹ جهان در صادرات این دو محصول به ایران رسیده است. مکزیک بزرگترین صادرکننده فلفل و چین بزرگترین صادرکننده هویج در جهان است.


 رتبه دهمی ایران در صادرات کدو


ایران در صادرات کدو در رتبه دهم جهان قرار گرفته است. مکزیک بزرگ‌ترین صادرکننده کدو بوده است و ایران با صادرات ۳۶ هزار تنی در رتبه دهم قرار داشته است.




باشگاه خبرنگاران جوان