ایران رتبه هفتم تولید پرتقال در جهان

  • 1402/10/12
  • 456 بازدید

طبق آمار منتشر شده از مرکز آمار ایران در آذرماه سال‌جاری پرتقال 7.1 درصد ارزان و هندوانه 86.8 درصد گران شد.

 در گروه میوه و خشکبار بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به هندوانه با ٨٦/٨ درصد افزایش، خربزه با ١٣/٧ درصد افزایش، انار با ٨/٩ درصد افزایش و موز با ٨/٢ درصد افزایش بوده‌است. همچنین بیشترین افت قیمت مربوط به پرتقال با ٧/١ درصد کاهش و پسته با ٠/٩ درصد کاهش است.


ارزآوری 18 میلیون دلاری صادرات پرتقال


بر اساس آمار گمرک در هشت‌ماهه سال‌جاری میزان صادرات پرتقال 52 هزار و 490 تن به ارزش 18 میلیون و 221 هزار دلار بوده‌است. اصلی‌ترین مقاصد صادراتی مرکبات ایران، کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس است.


ایران رتبه هفتم تولید پرتقال در جهان


ایران بعد از چین، نیجریه و هند؛ چهارمین تولیدکننده بزرگ مرکبات در جهان و رتبه هفتم در تولید پرتقال است. طبق آمارها میزان تولید پرتقال در کشور سالانه بیش از سه میلیون تن است که در بخش شمالی و جنوبی کشور تولید می‌شود.


مازندران بزرگترین تولیدکننده پرتقال در کشور


استان مازندران به‌عنوان اصلی‌ترین قطب تولیدکننده مرکبات و پرتقال‌های مرغوب در ایران شناخته شده است این استان سالانه مقادیر قابل توجهی از پرتقال کشور را تامین می‌کند. در اکثر شهرهای مازندران پرتقال کشت می‌شود.


از مهم‌ترین مناطق کاشت پرتقال در جنوب ایران می‌توان به جنوب کرمان به ویژه جیرفت، بم، هرمزگان، فارس و خوزستان اشاره کرد. میزان تولید مرکبات در جنوب کرمان با 33 هزار هکتار سطح زیر کشت، بالغ‌ بر 600 هزار تن در سال است و سومین قطب تولید مرکبات در کشور است.




خبرگزاری ایانا