ضرورت مصرف سالانه ۴.۸ میلیون تن کود در بخش کشاورزی

  • 1402/10/13
  • 346 بازدید

رئیس موسسه تحقیقات آب و خاک گفت: سالانه در ایران باید ۴.۸ میلیون تن کود کشاورزی مصرف شود، اما در هیچ سالی نتوانسته‌ایم به این رقم برسیم.

هادی اسدی رئیس موسسه تحقیقات آب و خاک در مراسم افتتاحیه نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی تصریح کرد: ترکیه ۳۸ میلیون هکتار اراضی قابل کشت دارد  که این رقم در ایران ۲۴ میلیون هکتار است. ترکیه در ۷ میلیون هکتار در این اراضی گندم می‌کارد و در ایران حدود ۶ میلیون هکتار گندم کاشته می‌شود.


مقام مسئول اذعان داشت: ترکیه از ۷ میلیون هکتار اراضی خود ۲۰ میلیون تن گندم برداشت می‌کند، اما ایران در سال زراعی گذشته با رکوردی که از خود به جای گذاشت ۱۰ میلیون تن گندم تولید کرد.


وی افزود: میزان مصرف کودهای کشاورزی در ترکیه دو برابر ایران است و به طور کلی ما در کشورمان شاهد کم مصرفی کود هستیم.


اسدی با بیان اینکه ترکیه در سال ۲۰۰۵ رقمی معادل ۵ میلیون کود در اراضی کشاورزی خود مصرف کرد، یادآور شد: اکنون این میزان به ۷ میلیون تن رسیده است، اما در ایران باید ۴.۸ میلیون تن کود کشاورزی مصرف شود که متاسفانه در هیچ سالی نتوانسته‌ایم به این رقم برسیم.


رئیس موسسه تحقیقات آب و خاک، با بیان اینکه سال قبل جذب کود در اراضی کشاورزی کشور افزایش پیدا کرده است، خاطر نشان کرد: در مصرف کودهای پتاسه ۸۰ درصد افزایش مصرف داشته‌ایم اما کماکان فاصله زیادی با استانداردهای تایید شده داریم. این در حالی است که با افزایش مصرف کود پتانسیل‌های بالقوه‌ای در کشور وجود دارد که می توان آن را به بالفعل تبدیل کرد.




وزارت جهاد کشاورزی