استاندارد ملی گندم در ۴ سطح پیگیری می شود

  • 1402/10/24
  • 156 بازدید

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: استاندارد ۱۰۴، گندم‌های تولیدی کشور را به گروه‌های درجه یک تا ۴ تقسیم می‌کند.

سهراب سهرابی، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که گندم تولیدی کشور از کیفیت خوبی برخوردار است، با این حال ما به دنبال ارتقای این کیفیت هستیم.


وی عنوان کرد: بر اساس ارزیابی کیفیت گندم‌های ایران که با همکاری معاونت امور زراعت، مؤسسه تحقیقات اصلاح نهال و بذر و بخش شیمی غلات انجام شده، میزان پروتئین گندم تولید استان خوزستان نزدیک به ۱۲.۵۸ درصد، فارس ۱۲.۵۵ درصد، گلستان ۱۲.۶۱ درصد، بوشهر ۱۲.۷۳ درصد و ایلام ۱۲.۵۹ درصد است. و سالانه دو هزار نمونه گندم دیم و آبی توسط مؤسسه تحقیقات نهال و بذر و ۲۰ هزار نمونه از سوی مرکز پژوهش‌های غلات شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز ارزیابی می‌شود و نتایج تحقیقات این دو مجموعه در مورد کیفیت این محصول با هم منطبق است.


سهرابی، با اشاره به استاندارد ۱۰۴ گندم تصریح کرد: این استاندارد ملی، گندم‌های تولیدی کشور را به گروه‌های درجه یک تا درجه چهار تقسیم می‌کند.


و گندم‌های درجه یک در ۱۵ استان کشور از جمله خوزستان، گلستان، فارس، مازندران و هرمزگان تولید می‌شود که حداقل بین ۴.۵ تا ۵ میلیون تن از گندم‌های تولید کشور را شامل می‌شود و وزن هکتولیتر آن بیش از ۷۹ و میزان پروتئین بالای ۱۲ درصد است.


مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که دولت گندم درجه یک، دو و سه را خرید تضمینی می‌کند، خاطر نشان کرد: نیاز کشور به گندم با توجه به جمعیت در کل ۱۲ میلیون تن در سال است و سال گذشته از ۱۳.۵ میلیون تن گندم تولیدی، ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن آن خرید تضمینی شد.


وی معرفی ارقام جدید را یکی از دلایل افزایش گندم تولیدی کشور ذکر کرد و افزود: در سال جاری ۱۰۹ رقم جدید گندم آبی و دیم میان کشاورزان توزیع کردیم. از ۱۰۹ رقم جدید معرفی شده، ۷۵ رقم گندم آبی و ۳۴ رقم دیم بوده است.


این مقام دولتی در همین حال مصرف متعادل کودهای شیمیایی، مدیریت کنترل خسارت آفات به ویژه آفت سن، بیماری‌ها و علف‌های هرز، ارتقای کیفیت مدیریت آبیاری با توسعه سامانه‌های نوین آبیاری را از دیگر اقدامات برای افزایش کیفیت گندم تولیدی کشور برشمرد.


مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: اکنون ۲۵ تا ۳۰ درصد اراضی گندم به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز هستند و کشت مکانیزه گندم در قالب برنامه هفتم توسعه باید به ۱۰۰ درصد برسد.




خبرگزاری مهر