توزیع روزانه قارچ به ۸۵۰ هزار تن رسید

  • 1402/11/18
  • 154 بازدید

دبیر انجمن پرورش دهندگان قارچ از توزیع روزانه ۸۳۰ تا ۸۵۰ هزارتن قارچ در سطح کشور خبر داد و گفت: کمبودی در عرضه نداریم.

نیما باغبانی دبیر انجمن پرورش دهندگان قارچ اظهار کرد: بنابر آمار روزانه ۸۳۰ تا ۸۵۰ هزارتن قارچ در سطح کشور تولید و عرضه می‌شود که براین اساس مشکلی در توزیع نداریم.



وی، قیمت هرکیلو قارچ سرمزرعه برحسب کیفیت را ۸۵ تا ۹۵ هزار تومان اعلام و اذعان داشت: هم اکنون هرکیلو قارچ برمبنای کیفیت در خرده فروشی‌ها ۱۰۵ تا ۱۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود.



باغبانی افزود: برآورد‌ها حاکی از آن است که تولید قارچ تا پایان سال به ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزار تن برسد و برای سال آینده پیش بینی می‌شود که با توجه به صدور پروانه‌های جدید و طرح توسعه واحد‌های قدیمی، تولید ۵ تا ۱۰ درصد افزایش یابد.



دبیر انجمن پرورش دهندگان قارچ با اشاره به معضلات صنعت قارچ خاطر نشان کرد: علی رغم آنکه مواد اولیه کمپوست کلش، کود مرغی و تمام ضایعات بخش کشاورزی است، اما واسطه گری و دلال بازی موجب شده تا مواد اولیه از دست تولیدکننده اصلی خارج شود.



به گفته او، اگر برای رفع بحران تامین مواد اولیه کمپوست تمهیداتی اتخاذ شود تا تولیدکننده بتواند بصورت مستقیم اقدام به خرید مواد اولیه کند، این امر منجر به کاهش و تعدیل قیمت قارچ در بازار خواهد شد.



باغبانی، درباره آخرین وضعیت صادرات قارچ یادآور شد: در ابتدای سال برآورد‌ها بر آن بود که صادرات قارچ به ۱۳ تا ۱۴ هزار تن برسد که بدلیل اتفاقات منطقه تا پایان سال حداکثر صادرات به ۶ تا ۷ هزار تن می‌رسد.




باشگاه خبرنگاران جوان