صادرات ۲ میلیون لیتر اسانس گل محمدی به ۹ کشور

  • 1402/11/24
  • 134 بازدید

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از صادرات ۲ میلیون لیتر اسانس گل محمدی به ۹ کشور خبر داد.

 جلسه بررسی فرصت ها و چالش های تولید، فرآوری و صادرات گیاهان دارویی با محوریت گل محمدی به ریاست حسین زینلی مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی و بخش خصوصی فعال در این بخش برگزار شد.


در این جلسه حسین زینلی مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: ۶۳ هزار تن گل محمدی در کشور تولید می شود و اسانس گل محمدی به ۹ کشور صادر می شود که این صادرات حدود ۲ میلیون لیتر در سال است.


وی تصریح کرد: تاکنون به ۳۳ کشور دنیا غنچه گل محمدی صادر کرده ایم و فرهنگ استفاده از غنچه در چای و دمنوش را اشاعه داده ایم. چین یکی از بازارهای هدف اصلی ما در صادرات غنچه گل محمدی است.


 مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: ما باید تمام نکات فنی را رعایت کنیم تا کشاورز که سرمایه خود را برای احداث مزارع به کار گرفته متضرر نشود و بهره وری افزایش یابد. 


و برای گل محمدی استان فارس، استان معین و استان های آذربایجان شرقی، اصفهان و کرمان استان های پشتیبان هستند.


زینلی اذعان داشت: برای اولین بار روز گل و گلاب را در روز ۲۵ اردیبهشت وارد تقویم کردیم و جشنواره های ویژه ای به این منظور بر پا می شود تا با ارزش نهادن به آن ارزش افزوده بیشتری نصیب کشاورزان شود.


وی خاطر نشان کرد: گردش مالی گل محمدی در بلغارستان ۲ میلیارد دلار است اما در ایران بیشتر مصرف گل محمدی در داخل است. بسیاری از کارخانجات عطرسازی فرانسوی به این گل علاقه دارند و فرصت مناسبی برای تولید این گل در بلغارستان ایجاد شده اما ما به خوبی برای این جایگاه تلاش نکرده ایم.




وزارت جهاد کشاورزی