۴ رقم برنج جدید برای سال زراعی آینده معرفی شد

  • 1402/12/20
  • 106 بازدید

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: در راستای برنامه‌های به‌ نژادی و با هدف معرفی ارقام پرمحصول باکیفیت و زودرس، ۴ رقم برنج جدید به نام‌های «مازند، هستی، امید و توکا» به طور رسمی معرفی شد.

مریم حسینی رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور، در نوزدهمین همایش ملی برنج در آمل بیان کرد: در راستای برنامه‌های به‌نژادی و با هدف معرفی ارقام پرمحصول با کیفیت پخت مناسب و زودرس، ۴ رقم برنج جدید به نام‌های «مازند، هستی، امید و توکا» به طور رسمی معرفی شده است، این ارقام در سال زراعی آینده رونمایی و به عرصه کشت برنج وارد می‌شود.



مقام مسئول اذعان داشت: ارقام برنج جدید «مازند» حاصل خالص‌سازی توده محلی طارم است که افزایش تولید در واحد سطح به میزان بیش از ۵ درصد ارقام محلی دیگر، پاکوتاهی «تحمل به ورس» (خوابیدگی برنج)، زودرسی، کیفیت پخت مطلوب، تحمل به بیماری بلاست و خاصیت رتون‌زایی از خصوصیات ویژه این رقم است.



رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با تشریح هر یک از خصوصیات این ارقام تصریح کرد: رقم دیگری که در مرحله نامگذاری و معرفی است، «هستی» نام دارد و متحمل به خشکی است و به کشاورزان در مناطق شرق مازندران توصیه می‌شود. خصوصیات دیگر این رقم طول دوره رشد کوتاه، زودرسی، پاکوتاهی و تحمل به ورس و خوابیدگی انتهای فصل، تحمل به بیماری بلاست، خاصیت رتون‌زایی بالا و کیفیت پخت مطلوب است، این رقم حاصل سال‌ها پژوهش محققان و تیم همراه مستقر در موسسه تحقیقات برنج کشور است.



 رقم «امید» از ارقام پرمحصول و در مرحله نهایی پیش از رونمایی است که عملکرد بیش از هشت تن در هر هکتار دارد.



حسینی با بیان این که رقم «توکا» هم از تلاقی ارقام اصلاح شده و محلی با هدف معرفی رقمی با کیفیت پخت ارقام محلی و رفع معایب این گروه است، یادآور شد: این رقم با طول دوره رشد کوتاه و پتانسیل عملکرد بالاتر از ارقام محلی است و با هدف حفظ ذخایر ژنتیکی کشور در ارقام محلی معرفی شده است.



 چندی قبل نیز رقم «کیان» که حاصل تلاقی ارقامی از گروه‌های اصلاح شده و محلی ایرانی است و با هدف مقاومت در برابر خشکی است که در خشکی چهار تا پنج هفته آخر فصل می‌تواند بدون آبیاری به رشد خود ادامه دهد و آسیب نبیند و متناسب با سلیقه کشاورزان اصلاح شده است،معرفی و رونمایی شده بود.



وی اضافه کرد؛ با رونمایی و معرفی چهار رقم برنج جدید، تعداد ارقام معرفی شده برنج جدید به شالیکاران به حدود ۶۲ رقم افزایش خواهد یافت.



 




اقتصاد آنلاین