پتانسیل تولید ۳ میلیون تن آبزی در کشور

  • 1403/01/25
  • 78 بازدید

مدیرعامل اتحادیه تکثیر و پرورش صادرات آبزیان گفت: با رفع موانع طی یک برنامه ۳ تا ۴ ساله، پتانسیل تولید ۳ میلیون تن آبزیان در کشور وجود دارد.

ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر و پرورش صادرات آبزیان اظهار کرد: با وجود پتانسیل بالای تولید آبزیان در کشور، اما محصولات آبزی پروری سهم چندانی در سبد مصرفی خانوار ندارند.


وی تصریح کرد: سال گذشته با نوسان قیمت گوشت قرمز، مرغ جایگزین سبد خانوار شد، از این رو با فرهنگ سازی آبزیان باید به عنوان یک پروتئین سالم در سبد مصرفی قرار گیرد.


مقام مسئول اذعان داشت: بنابر آمار شیلات سالانه مجموع صید و آبزی پروری در کشور یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن است، درحالیکه بخش خصوصی معتقد است که سالانه یک میلیون تن محصولات شیلاتی در کشور تولید می شود.


مدیرعامل اتحادیه تکثیر و پرورش آبزیان با بیان اینکه پتانسیل بی نظیری با وجود ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در کشور وجود دارد، بیان کرد: با رفع موانع طی یک برنامه میان مدت می توان تولید آبزیان را ظرف مدت ۳ تا ۴ سال به ۳ میلیون تن افزایش داد و از طرفی با فرهنگ سازی این محصول جایگزین گوشت قرمز شود.


رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون یادآور شد: سرانه کنونی مصرف آبزیان از دیدگاه شیلات ۱۳ کیلوگرم و بخش خصوصی ۵.۵ تا ۶ کیلوگرم است که با افزایش تولید و فرهنگ سازی امکان ارتقای سرانه مصرف وجود دارد.




باشگاه خبرنگاران جوان