۷۰۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای صادر شد

  • 1403/07/07
  • 23 بازدید

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌های وزارت جهادکشاورزی گفت: طبق آمار گمرک سال گذشته بیش از ۷۰۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای، زینتی و قارچ خوراکی صادر شد.

الهام فتاحی فر مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی بیان کرد: با توجه به افزایش میزان تولیدات گلخانه‌ای، ضرورت دارد نهاده‌های مورد نیاز مانند بذر، کود، سم و بستر کشت به میزان کافی و با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.


وی، بر ارتقای دانش فنی و آموزش کارشناسان و بهره‌برداران، افزایش صادرات با تجهیز و تکمیل پایانه‌های صادراتی و زیرساخت‌های حمل و نقل داخلی و خارجی، رعایت استانداردهای کشورهای هدف صادرات، اصلاح و نوسازی واحدهای گلخانه‌ای و شناسه‌دار کردن واحدهای گلخانه‌ای، توسعه بکارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی با توجه به رشد تولید و تغییرات اقلیمی در این حوزه تاکید کرد.


فتاحی فر  مجموع سطح گلخانه‌های احداث شده و در حال احداث کشور ۲۷ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: و طبق آمار رسمی سال ۱۴۰۱ سطح گلخانه‌های احداث شده حدود ۱۸ هزار و ۲۳۹ هکتار است.


مدیرکل دفتر امور گلخانه ها و گیاهان زینتی وزارت جهاد اذعان داشت: طبق آمار رسمی سال ۱۴۰۱ حدود ۱۳ هزار و ۹۴۸ هکتار مربوط به گلخانه‌های سبزی و صیفی با تولید ۳.۱ میلیون تن محصول و ۳ هزار و ۳۳۲ هکتار مربوط به گل و گیاهان زینتی با تولید ۲۴ میلیارد عدد است. و با احداث هر هکتار گلخانه برای حدود ۱۰ نفر اشتغال مستقیم و پایدار و حدود دو برابر همین عدد اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود.


مقام مسئول تصریح کرد: در چهار ماهه نخست امسال نزدیک به ۲۴۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار از کشور صادر شده است. و طبق آمار گمرک سال گذشته بیش از ۷۰۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای، زینتی و قارچ خوراکی به ارزش ۳۱۶ میلیون دلار صادر شد‌.


و در حال حاضر در کشور انواع گلخانه‌ها با فناوری‌های بالا و متوسط وجود دارد که از نظر کمیت و کیفیت قابل رقابت با گلخانه‌های کشورهای پیشرو هستند.


مدیرکل دفتر امور گلخانه های وزارت جهاد خاطر نشان کرد: برخی از گلخانه‌های قدیمی در برنامه اصلاح و نوسازی قرار گرفته‌اند که با تامین تسهیلات مورد نیاز و حمایت از این گلخانه‌داران می‌توان وضعیت کمی و کیفی تولیدات گلخانه‌ای و مصرف بهینه انرژی را ارتقا داد.




باشگاه خبرنگاران جوان