سایه سنگین بی مهری به طلای سرخ

  • 1394/09/09
  • 892 بازدید

این روزها طلای سرخ ایران زیر سایه خواب سنگین مسئولان در جیب‌ها از کشور قاچاق می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، اگر چه ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی است اما در سال‌های گذشته به لحاظ بی تدبیری‌ها آن طور که باید از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده است.

زعفران یکی از اقلامی است که سال‌ها به صورت فله‌ای صادر شده و در کشورها دیگر بسته بندی و با چه قیمتی چند برابری به سایر کشورهای دنیا صادر می‌شود.

این درحالی است که زعفران ایران در دنیا شناخته شده است و صادرات رسمی آن ارز آوری بالایی برای کشور دارد.

آمار گمرک نیز موید این موضوع است که در هفته ماهه نخست سال جاری صادرات زعفران در بسته بندی پیش از 30 گرم روند افزایشی داشته اما صادرات زعفران در بسته بندی 10 تا 30 گرم کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش آمار گمرک در هفت ماهه نخست سال جاری 36.5 میلیون دلار زعفران در بسته بندی بیش از 30 گرم از ایران صادر شد. که این میزان صادرات در مقایسه بامدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 27.48 درصد و از نظر ارزشی 43.47 درصد افزایش یافته است

این درحالی است ک آمار گمرک حاکی از آن است که درمدت یاد شده 42.5 میلیون دلار زعفران در بسته بندی 10 تا 30 گرم آماده برای خرده فروشی صادر شده است که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 39.91 درصد و از نظر ارزشی 38.82 درصد کاهش یافته است.

بررسی آمار نشان می‌دهد که صادرکنندگان ما تمایل بیشتری به صادرات فله‌ای دارند در حالی که با بسته بندی مناسب شاهد ارزآوری بیشتری خواهیم بود.

اما داستان کم لطفی به زعفران تنها به صادرات ختم نمی‌شود بلکه این روزها در سایه خواب غفلت مسئولان این طلای سرخ در جیب‌ها و کیف‌ها در حال خروج از مرزهای کشور است.

مدیر کل دفتر مبارزه به قاچاق کالاهای هدف ستاد مبارزه به قاچاق کالا وارز نیز این موضوع راتایید کرده و می‌گوید در شش ماهه نخست سال جاری بیش از 50 هزار کیلو گرم پیاز زعفران که در حال خروج از کشور بود کشف شد.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که این رقم برای قاچاق زعفران بسیار بالا است و این موضوع نشان می‌دهد که پیاز زعفران در حال قاچاق از مرزها است.

حسینی عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، با اشاره به اینکه بیش از 80 هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران وجود دارد و به طور متوسط باید در هر هکتار 5 کیلوگرم برداشت شود گفت: سال گذشته 210 هزار تن زعفران در کشور تولید شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، با توجه به ارز آوری بالای طلای سرخ و تولید مناسب مسئولان باید در گام نخست جلوی قاچاق پیاز زعفران را بگیرند و در گام بعدی به بسته بندی بیشتر توجه نمایند تا شاهد صادرات فله‌ای آن نباشیم و در سال‌های آتی تنها خاطره‌ای ازاین طلای سرخ برای نسل‌های بعدی باقی می‌ماند.



باشگاه خبرنگاران