تعرفه 40 درصدی واردات برنج

  • 1394/09/21
  • 618 بازدید

دبیر انجمن وارد‌کنندگان برنج گفت: با وجود آزاد شدن واردات برنج ، دلیل بالا بودن تعرفه 40 درصد واردکنندگان استقبال چندانی برای ثبت سفارش واردات برنج نکرده‌اند.

مسیح کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ، ضمن انتقاد از افزایش هزینه‌ ها برای واردکنندگان اظهار کرد: نباید به اسم حمایت از تولید پشت دیوار تعرفه مخفی شد و مرتب هزینه واردات را افزایش داد ، بلکه حمایت از تولید باید به شکل اصولی ، حذف واسطه ها و استفاده از تکنولوژی‌های جدید صورت گیرد تا بتوانیم40 درصد برنج شکسته را به میزان استاندارد جهانی یعنی پنج درصد برسانیم.

وی با اشاره به اینکه در هر صورت برنج محصول پر مصرف در سبد غذایی مردم است و گاهی هم از نان مصرف بیشتری دارد ، ادامه داد: 62 درصد از مردم توان خرید برنج را ندارند. اینکه بخواهیم به جای کاهش هزینه های تولید برنج ایرانی و رساندن آن به قیمت‌های قابل رقابت و در حیطه قدرت خرید مردم ، امنیت غذایی این جمعیت را به اسم حمایت از تولید با بالا بردن غیر اصولی قیمت برنج وارداتی سلب کنیم کار درستی نیست.

وی با اشاره به اینکه هنوز سازمان توسعه تجارت آماری از میزان واردات برنج بعد از طرح آزادسازی واردات اعلام نکرده است ، اذعان کرد: میزان واردات برنج تا قبل از آبان و اجرای طرح آزاد سازی واردات ، حدود 400 هزار تن بود.

به گزارش ایسنا ، ماه گذشته وزیر جهاد کشاورزی‌ طی نامه‌ای به وزیر صنعت ، معدن و تجارت اعلام کرد که واردات برنج از چهارم آذر تا تیرماه سال آینده (1395) آزاد است و بدون محدودیت واردکنندگان می‌توانند براساس نیاز داخلی کشور این محصول را وارد کنند.



ایسنا