انباشتگی 500 هزار تن خرمای مازاد در کشور

  • 1394/10/03
  • 748 بازدید

در حالی که بیش از یک میلیون تن خرما در کشور تولید می‌شود، کمتر از 500 هزار تن آن به مصرف داخلی رسیده و نیمی از آن وارد انبارها می‌شوند و به‌علت بالا بودن قیمت تمام‌ شده، امکان صادرات به بازارهای بین‌المللی را پیدا نمی‌کند.

دبیر انجمن خرمای کشور، در گفتگو با خبرگزاری (ایانا) با اعلا م این خبر گفت: با وجود تغییراتی که در فضای سیاسی روسیه و ترکیه فراهم شده و زمینه‌ ای که برای صادرات محصولات ایرانی برقرار است، خرمای ایران نمی‌تواند وارد گود رقابت شود

علی‌اصغر موسوی افزود: قیمت تمام‌شده خرما در ایران به قدری بالا است که امکان رقابت را از تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی گرفته است و همین مسئله باعث شده قیمت خرمای کشور در بازارهای بین‌المللی بین 15 سنت تا یک دلار در نوسان باشد.

خرما در روسیه، ارزان‌تر از بازارهای تهران به فروش می‌رسد!

وی خاطرنشان کرد: در حالی که قیمت هر کیلوگرم خرما در بازارهای داخلی کشور بین یک‌هزار و 500 تا یک‌هزار و 700 تومان برآورد شده است، صادرکنندگان برای خارج کردن خرمای مازاد از بازار داخلی آن را با قیمتی حدود یک‌هزار تومان آن را در بازارهای روسیه به‌فروش می‌سانند.

موسوی ادامه داد: چنین اقدامی هیچ‌گاه نمی‌تواند به سودآوری صادرات خرما منجر شود، چرا که عملاً سودی در صادرات این کالا وجود ندارد و تنها به‌منظور تنظیم بازار یا غنی کردن سبد صادراتی صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: پیش از این نیز صادرات خرما به کشور روسیه در دستور کار بخش خصوصی قرار داشت و اتحادیه‌ها در سبد خشکبار خود خرما را نیز به این کشور صادر می‌کردند و با وجود شرایط سیاسی و اقتصادی جدیدی که میان روسیه و ترکیه به‌وجود آمده است، اما این اتفاق هم اثر قابل توجهی بر صادرات این محصول از سوی ایران نداشته است.

500 هزار تن خرمای مازاد در کشور

وی اظهار داشت: با وجود آنکه بیش از یک میلیون تن خرما در داخل کشور تولید می‌شود، حجم خرمای مصرفی کشور کمتر از 500 هزار تن است و عملاً بیش از نیمی خرمای تولیدشده به‌صورت مازاد داخل انبارها باقی می‌ماند.

موسوی همچنین گفت: پس از چای که دارای کالاهای سنواتی شد، خرما نیز در سنوات قرار گرفت و اکنون بخشی از خرمای سال 93 در انبارها باقی مانده است.

وی در ادامه افزود: وضعیت خرما شرایط بحرانی دارد و با وجود همه تذکرهای داده‌شده، هیچ حرکتی از سوی دولت برای ضرر و زیانی که به کشاورزان وارد می‌شود، صورت نمی‌گیرد.

سر بریدن نخل‌های 20 ساله

وی تصریح کرد: با وجود آنکه ایران زمانی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خرما بود، چون به اقتصاد این محصول هیچ‌گاه توجه نشده است، نخلداران یکی پس از دیگری به سر بریدن نخل‌های خود و از ریشه کندن نخل‌های خود اقدام می‌کنند.

موسوی در پایان یادآور شد: نخلستان‌های زیادی در استان‌های کرمان و خوزستان به‌علت مقرون به صرفه نبودن اقتصاد خرما از بین رفته‌اند و این نگرانی وجود دارد که چنین جنبشی میان نخلداران سایر مناطق به‌ویژه در بوشهر و فارس نیز عملی شود./



ایانا