میزان نمک نان‌های ایرانی بیشتر از استاندارد جهانی

  • 1394/10/06
  • 809 بازدید

رئیس کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه در ایران بر خلاف سایر کشورها گندم را کلاس بندی شده خریداری نمی‌کنیم، گفت: گندم نامرغوب وقتی در کارخانجات تبدیل به آرد می شود، گلوتن پایینی دارد و نانوا برای تقویت شبکه گلوتنی، نمک بیشتری باید مصرف کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کاوه زرگران درباره ضرورت کاهش مصرف نمک ، چربی و شکر در محصولات غذایی و اهمیت بررسی آن و نقش دستگاه های نظارتی و کنترلی در کاهش این مواد اظهار کرد: نگاه فعالان حوزه صنایع غذایی نگاه ملی و در راستای ارتقای حوزه سلامت جامعه و توسعه صنعت غذا است،

وی افزود: زنجیره غذا در بخش‌های مختلفی وجود دارد که بخش متوسط آن واحدهای صنایع غذایی هستند، یعنی بخش قابل توجهی از مواد غذایی مردم توسط حوزه های دیگر مانند حوزه اصناف و مزارع تولید و تامین و به طور مستقیم مصرف می شود .

واحد‌های صنفی تولیدات غذایی نیاز به مسئول فنی دارند

زرگران گفت: سازمان غذا وظیفه نظارت بر حوزه غذا را دارد اما پیشنهاد صنعت این است که در حلقه اول همان اتفاقی که در صنایع در حال افتادن است رخ دهد و هر 10 یا 20 واحد صنفی یک مسئول فنی داشته باشد و در قالب آن رسیدگی کلی صورت گیرد .

زرگران در رابطه با ضرورت کاهش نمک و چربی و شکر نیز تصریح کرد: این سه ماده در ایران در حد بالا مصرف می شود، بهترین سیاست و راهکار برای کاهش آن فرهنگ سازی و بالا بردن اطلاعات تغذیه ای مردم و به طبع آن کاهش مصرف آنها در سبد غذایی خانوار است .

وی با تاکید بر بحث اطلاع رسانی و تغییر فرهنگ تغذیه مردم گفت : شاهدیم که در ایران در ده سال گذشته فرهنگ پخت غذا از آب پز به سرخ کردنی تغییر کرده است. در حالیکه وزارت بهداشت می توانست با تدابیر صحیح از این تغییر مصرف جلوگیری کند .

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران در رابطه با نمک موجود در نان توضیح داد : در مورد میزان نمک موجود در نان می‌توان گفت سرانه مصرف نان در کشور تقریباً 2 برابر متوسط جهانی است ، به طور طبیعی نمک بیشتری از طریق نان به بدنمان می رسد.

میزان نمک در نان‌های ایران بیشتر از استاندارد جهانی است

وی گفت:در ایران بر خلاف سایر کشورهای دنیا، گندم را کلاس بندی شده خریداری نمی کنیم، یعنی گندم کلاس 4 را با گندم کلاس 1 به یک قیمت و به صورت تضمینی تهیه می کنیم.

زرگران تاکید کرد: گندمی که مرغوب نیست وقتی در کارخانجات تبدیل به آرد می شود، گلوتن پایینی دارد و نانوا را مجبور می کند برای تقویت شبکه گلوتنی، نمک بیشتری اضافه کند، بنابراین مدیریت صحیح این زنجیره و عملکرد درست، می تواند این اتهام را از نانوا جدا کند .



تسنیم