تاکید بر استفاده از محصولات ارگانیک در سبد غذایی مردم

  • 1394/10/26
  • 825 بازدید

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: سیاست گذاری‌ها باید به گونه‌ای باشد تا محصول ارگانیک در سبد مصرف غذایی تمام اقشار جامعه قرار گیرد.

محمدعلی باغستانی در نخستین جشنواره تغذیه برتر که با همت بنیاد فرهنگی اصناف در محل سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به جایگاه حفظ نباتات در تولید محصول سالم افزود: این سازمان به عنوان متولی مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در مزارع و باغات کشور جایگاه ویژه‌ای دارد و به عنوان یک سازمان واکنش سریع است.

وی با اشاره به اهمیت کمیت غذا در کشور خاطرنشان کرد: برای دستیابی به غذای کافی استفاده از نهاده‌های کشاورزی مانند کود و سم امری اجتناب‌ناپذیر است و استفاده آن در تمام دنیا رایج است اما باید به موضوع سلامت غذا نیز توجه ویژه داشت.

این مسئول افزود: در امر گیاهپزشکی و مبارزه با آفات استفاده از نهاده‌ها لازم و ضروری است اما از آنجایی که استفاده از محصول سالم حق تمام مردم است، باید در مصرف سموم و سایر نهاده‌ها حساسیت و دقت کافی به کار گرفته شود.

وی تصریح کرد: در کشور ما میزان مصرف ماده مؤثره سموم به ازای هر هکتار 550 تا 700 گرم است که این میزان در دنیا به طور متوسط 1000 گرم در هکتار است که از این لحاظ کشور ایران به دلیل شرایط اقلیمی خاص خود نیازی به مصرف بیشتر سموم و آفت‌کش‌ها ندارد.

باغستانی در خصوص مصرف بهینه سموم در کشور گفت: باید در این زمینه از یک سو آموزش‌های لازم در استفاده صحیح و به موقع از سموم به کشاورز داده شود و از سوی دیگر سموم استاندارد و با کیفیت در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا محصول سالم به دست مصرف کننده برسد.

وی ابراز امیدواری کرد با رفع مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه که در چند سال اخیر گریبانگیر کشور بوده است در حوزه واردات و تأمین سموم مورد نیاز کشور شاهد تحولات و حرکت به سوی استانداردهای بالاتر باشیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با تشریح مقوله کنترل بیولوژیک و این که در دنیا به دلیل هزینه بالای روش‌های کنترل بیولوژیک برای حمایت از آن یارانه داده می‌شود، اظهار داشت: در ایران نیز از اواسط دهه هشتاد با حذف یارانه سموم، بخشی از این اعتبارات به کنترل بیولوژیک تخصیص داده شد که البته علی‌رغم این که اقدام بسیار خوبی صورت گرفته ولی کافی نیست.

باغستانی با اشاره به این که عمده تمرکز سازمان در مبارزه بیولوژیک معطوف به محصولات تازه‌خوری است، گفت: در محصولاتی مانند گندم اصلاً نگرانی باقیمانده سموم وجود ندارد؛ چراکه از زمان مصرف سموم تا زمان مصرف محصول فاصله زمانی حداقل پنج ماهه وجود دارد و چنانچه باقیمانده سموم در محصول وجود داشته باشد در این پروسه زمانی از بین خواهد رفت و دغدغه اصلی ما در خصوص باقیمانده سموم در محصولات تازه‌خوری است که باید استانداردهای لازم و حد مجاز باقیمانده سموم در آن‌ها حتماً رعایت شود.

این مسوول با بیان این که نهایت آمال و آرزوی ما تولید محصولات ارگانیک است، تصریح کرد: در پروسه تولید محصول ارگانیک از هیچ نوع سم و یا کود شیمیایی استفاده نمی‌شود که طبیعتاً قیمت تمام شده محصول ارگانیک مقداری گران‌تر خواهد بود و در نتیجه بازار مصرف محصول ارگانیک به سمت اقشار پردرآمد جامعه معطوف خواهد شد.

وی افزود: بنابراین سیاست‌گذاری‌ها باید به گونه‌ای باشد تا محصول ارگانیک در سبد مصرف تمام اقشار جامعه قرار گیرد که البته در حال حاضر در کشور 120 هزار هکتار از سطح زیر کشت به محصول ارگانیک اختصاص دارد که از این مقدار 83 هزار هکتار تأیید شده مراجع بین‌المللی است، که این مقدار نسبت به 16 تا 17 میلیون هکتار از کل سطح زیر کشت کشور رقم بسیار ناچیزی است.

باغستانی با اشاره به این که پرداختن به موضوع تولید محصول ارگانیک نیازمند کمک تمامی دستگاه‌ها و مراجع تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی است، یکی از اصلی‌ترین موارد مورد انتظار را استفاده از یارانه سلامت در تولید محصول ارگانیک برشمرد.

وی با اشاره به این که بحث سلامت باید از مزرعه تا سفره دنبال شود، گفت: سهم وزارت جهاد کشاورزی از یارانه سلامت صفر است که این موضوع باید مورد بازنگری قرار گیرد، همچنین بسترسازی لازم در عرصه استفاده از محصول ارگانیک از طریق رسانه‌ها و صدا و سیما صورت پذیرد.

رئیس سازمان حفظ نباتات اظهار امیدواری کرد به سمتی پیش رویم که هیچ ایرانی دغدغه سلامت محصول مصرفی خود را نداشته و محصولات ارگانیک نیز در سبد غذایی همه مردم ما قرار گیرد



خبرگزاری موج