اجرای سند توسعه مرکبات و کیوی در مازندران

  • 1394/11/01
  • 810 بازدید

مدیر تنظیم بازار و نهاده‌های کشاورزی جهاد کشاورزی مازندران با اعلا م این‌که سند توسعه مرکبات و کیوی در مازندران اجرا شده است، گفت:مرکبات ذخیره‌سازی شده در مازندران به 25 استان کشور ارسال می‌شود.

حسین نگهدار در گفت‌وگو با (ایسنا) ، گفت: در استان مازندران 122 هزار هکتار باغ زیر کشت مرکبات وجود دارد که از این مقدار 113 هزار هکتار آن بارور بوده و در سال جاری 2.3 میلیون تن تولید مرکبات داشته است.

وی تولید مرکبات در سال 93 را 1.46 میلیون تن اعلام کرد و گفت: امسال نسبت به سال گذشته تولید مرکبات در مازندران 50 درصد رشد داشته و راندمان تولید در سال 94 به ازای هر هکتار 22 تن پرتقال و 23.1 تن نارنگی بوده است.

مدیر تنظیم بازار و نهاده‌های کشاورزی جهاد کشاورزی استان مازندران با اشاره به برداشت تمامی محصولات نارنگی استان ادامه داد: بیش از 85 درصد پرتقال استان به خصوص تامسون برداشت شده است.

نگهدار در خصوص میزان ذخیره‌سازی مرکبات استان گفت: توسط باغداران و ذخیره سازان استان حدود 300 تا 400 هزار تن مرکبات ذخیره سازی شده و علاوه بر این مقدار 45 هزار تن نیز برای تنظیم بازار شب عید پیش‌بینی شده است.

وی سهم ذخیره‌سازی برای تنظیم بازار در ایام پایانی سال برای استان مازندران را 500 تن اعلا م و تصریح کرد: برای جلوگیری از نوسانات بازار امسال 500 تن از مرکبات در استان ذخیره‌سازی شده است که در زمان مقرر به بازار روانه می‌شود.

وی با اشاره به دستور استاندار و سند توسعه مرکبات و کیوی استان یادآور شد: این سند امسال عملیاتی شده است و تمام سازمان‌ها و مسئولین استانی پای کار آمده‌اند، این سند شامل تامین سرمایه در گردش، بررسی بازارهای هدف برای صادرات و فراهم کردن زیرساخت‌های صادراتی است که با اجرای این سند شاهد جهش خوبی در صادرات مرکبات استان هستیم.

نگهدار با اعلام این‌که آمار دقیقی از صادرات مرکبات استان در دست نیست، گفت: به دلیل اختلاف قیمت هزینه حمل مرکبات توسط کامیون‌های روسی و کامیون‌های استان، بخشی از صادرات استان از طریق گیلان انجام شده، ولی با توجه به ایجاد زیرساخت‌های موجود می‌توان در پایان سال آمار دقیقی از میران صادرات مرکبات استان اعلام کرد.



ایسنا