سیستان و بلوچستان تامین کننده ۷۰ درصد ماهیان کشور

  • 1394/11/04
  • 969 بازدید

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار و کنارک در جنوب استان تامین کننده بیش از ۷۰ درصد تن ماهیان کشور است و این یکی از مهمترین شاخص های اقتصادی منطقه به حساب می آید.

محسنعلی گلشنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح ظرفیت ها و پتانسیل های شیلاتی در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: چابهار با موقعیت راهبردی، تنها بندر اقیانوسی کشور است و اهمیت زیادی برای سرمایه گذران ایرانی و کشورهای حاشیه اقیانوس هند و کشورهای همسایه دارد.

وی به ظرفیت های صید و صیادی در جنوب سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: 36 درصد صید آبهای جنوب کشور، ۳۱ درصد صید کل کشور و ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری) مربوط به بنادر چابهار و کنارک در جنوب استان است.

وی ادامه داد: سواحل مکران با بیش از ۴۲ هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو در مناطقی مانند گواتر و روستای رودیک با دارا بودن ظرفیت پرورش ماهی در قفس، قابلیت پرورش ماهی های زینتی، خیار دریایی، جلبک، لابستر و وجود گونه های تجاری با ارزش میگو مانند ببری سیاه، سفید هندی، ببری سبز و موزی استعداد بالقوه ای در بحث آبزی پروری دارد.

وی گفت: سیستان و بلوچستان رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از کشور اندونزی و رتبه نخست صید در غرب اقیانوس هند را دارد.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با بیان اینکه شیلات در استان بخوبی توانسته در ایجاد اشتغال و درآمد خانوارها نقش بسزایی داشته باشد،خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در بحث شیلات به صرفه ترین راه و اقتصادی ترین فعالیت در سواحل مکران است.
گلشنی افزود: بنادر چابهار و کنارک قابلیت پرورش دوبار میگو را در یک سال دارند و بالاترین برداشت میگو در واحد سطح نیز هستند.

وی تصریح کرد: تعداد شش شهرک و ناحیه صنعتی و بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی صنایع شیلاتی شامل 28 واحد کنسروسازی، 22 واحد عمل آوری و بسته بندی، 11 واحد پودر ماهی، هشت واحد سردخانه، 24 واحد یخسازی و هفت واحد شناور سازی در چابهار و کنارک فعال هستند.

سیستان و بلوچستان به دلیل گستردگی و دسترسی به آب های آزاد توسط دو اداره کل شیلات سیستان و استان مدیریت می شود.
بر این اساس اداره کل شیلات سیستان آب های داخل سیستان و بلوچستان تا نزدیک بندر چابهار و اداره کل شیلات استان محدوده اقیانوس و دریای عمان در جنوب شرق کشور را تحت پوشش دارند.



ایرنا