آمادگی قزاقستان برای صادرات گوشت گوسفند و بوقلمون به ایران

  • 1394/11/20
  • 856 بازدید

وزیر سرمایه گذاری و توسعه قزاقستان از آمادگی این کشور برای صادرات گوشت گوسفند، بوقلمون، علوفه و غلات به ایران خبر داد .

«آست ایسکشف» در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی گفت: قزاقستان یک شرکت تولیدکننده گوشت گوسفندی حلال دارد که در تغذیه دام های آن از هیچ مواد هورمونی یا ژنتیکی استفاده نمی شود و می تواند گوشت مورد نیاز ایران را تامین کند.

وی ادامه داد: این شرکت حجم قابل توجهی علوفه و بوقلمون تولید می کند که در صورت معرفی شرکت های بخش خصوصی فعال ایران می تواند بازار علوفه و گوشت بوقلمون مورد نیاز ایران را تامین کند.

به گفته وی، شرکت قزاقستانی «فرگوس» تامین کننده غلات مورد نیاز ایران از قزاقستان و روسیه است که چندی پیش با مشکل هایی در بخش گمرک ایران روبرو شده بود. وزیر کشاورزی نیز در همین نشست پیگیری موضوع را وعده داد.

ایسکشف خبر داد: تا پایان ماه مارس (فروردین ماه سال آینده) یک برنامه کلی برای همکاری قزاقستان و ایران در زمینه های متالوژی و معدن، ماشین سازی، حمل و نقل و انرژی، خدمات فنی و مهندسی، گردشگری، توسعه سرمایه گذاری و تبادل بانکی خواهیم داشت. درحوزه کشاورزی نیز به دنبال تشکیل کارگروه تخصصی مشترک هستیم.


به گزارش ایرنا، اقتصاد جمهوری قزاقستان تا اندازه زیادی به بخش کشاورزی متکی است و بیشترین تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه را در میان جمهوری های تازه استقلال یافته دارد و نیز از اعضای مهم سازمان همکاری شانگهای است.

قزاقستان از لحاظ منابع زیرزمینی نیز بسیار غنی است. همچنین تخمین زده می شود این کشور صاحب دومین صاحب منابع بزرگ در اورانیوم، کروم، روی و سرب و سومین کشور دارای منگنز، چهارمین دارنده مس است.

قزاقستان در زمینه معدن های زغال سنگ، آهن و طلا نیز بین 10 کشور اول دنیا قرار دارد و دارنده یازدهمین منابع نفتی و گازی است.
کشف و استخراج نفت در مناطق غربی دریای خزر، این کشور را جزو کشورهایی با درصد رشد اقتصادی بالا میان جمهوری های استقلال یافته اتحاد جماهیر شوروی قرار داده است.



ایرنا