صادرات یک هزارتن محصولات شیلاتی به روسیه

  • 1394/11/20
  • 750 بازدید

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: در 10 ماه امسال بیش از یک هزار تن محصولات شیلاتی شامل میگو، ماهی و کنسرو به ارزش پنج میلیون دلار به کشور روسیه صادر شده است.

حسن صالحی در نشست مطبوعاتی افزود: در ماه های اخیر بیش از 14 تا 15 هیات از صادرکنندگان ایرانی به روسیه سفر کرده اند و تا کنون 10هیات روسی برای بازدید از مراکز پرورش و فرآوری محصولات شیلاتی به ایران آمده اند.

وی با بیان اینکه بازار روسیه در آینده می تواند بزرگترین بازار صادرات محصولات شیلاتی ایران باشد، اظهار داشت: در حال حاضر به غیر از روسیه کشورهای اروپایی و بازارهای جدید در آسیای جنوب شرقی متقاضی محصولات شیلاتی ایران هستند.

** تولید200 هزار تن ماهی در قفس تا پایان سال 99
رئیس سازمان شیلات ایران پرورش ماهی در قفس را از اولویت های این سازمان در بخش آبزی پروری برشمرد و گفت: بر اساس برنامه اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی ابلاغ شده در نظر داریم تا پایان سال 1399 میزان تولید ماهی در قفس را به 200 هزار تن برسانیم.
به گفته وی در همین راستا هیات نروژی در سیزدهم اسفند ماه سال جاری با شرکت های داخلی دیدار خواهند کرد.

** تخصیص 800 میلیارد ریال دیگر برای حمایت از تولیدکنندگان میگو
صالحی درباره خسارت تولیدکنندگان میگو از بیماری لک سفید در سال های اخیر گفت: در ایران همانند سایر کشورهای دیگر بیماری لک سفید آسیب جدی به پرورش میگو وارد کرده و در این راستا سازمان شیلات ایران طرح جامع میگو را تهیه کرده است.

وی تصریح کرد: در این راستا دولت مبلغ یک هزار میلیارد ریال اعتبار به این بخش اختصاص داد تا بخشی از خسارت میگوکاران تامین شود. برخی از میگوکاران از بسته حمایتی اول استفاده کرده اند اما بخشی دیگر هنوز نتوانسته اند از این بسته حمایتی دولت استفاده کنند.

وی گفت: سازمان شیلات ایران درخواست بسته دوم حمایتی از تولیدکنندگان میگو را با اعتبار 800 میلیارد ریال به کمیسیون اقتصادی دولت ارایه داده است تا در صورت تامین با تعامل بانک ها این مبلغ در اختیار تولید کنندگان و خسارت دیدگان قرار گیرد.

به گفته صالحی با وجود خسارت های ناشی از بیماری لک سفید و خسارت به استان های بوشهر و هرمزگان، 17 هزار و 500 تن میگو تاکنون در کشور تولید شده است که نسبت به سال های گذشته کاهش داشته است.
وی افزود: براساس قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه کشور باید 10 هزار تن تولید میگو داشته باشیم که دراین قسمت از اهداف برنامه جلوتر هستیم.



ایرنا