صادرات میگوی ایرانی به ایتالیا

  • 1394/11/21
  • 1073 بازدید

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، قرار است تفاهم‌نامه‌ای با اتحادیه ماهیگیری ایتالیا منعقد شود که بر اساس آن، صادرات میگو به این کشور عملیاتی شده و در مقابل، تخم چشم‌زده قزل‌آلا و قفس‌های ماهی برای پرورش ماهی در قفس به ایران وارد شود.

رئیس سازمان شیلات ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: با اتحادیه ماهیگیری تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده که بر اساس آن، با همکاری بخش خصوصی ایران و کشور فوق، بتوانیم در زمینه تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا اقدامات مؤثری را برای واردات انجام دهیم.

حسن صالحی افزود: مذاکراتی نیز برای پرورش ماهی در قفس در دستور کار است و بازدیدهای نیز توسط بخش خصوصی از کشور فوق انجام شده است.

وی از صادرات میگوی ایرانی به ایتالیا خبر داد و خاطرنشان کرد: علاوه بر صادرات میگو به ایتالیا، در صنایع مختلف شیلاتی نیز از شرکت‌های بخش خصوصی این کشور علاقه‌ مندی‌هایی برای سرمایه‌گذاری در ایران داریم.

صالحی ادامه داد: یکی از ایرانیان مقیم ایتالیا برای پرورش ماهی خاویاری در قفس و در استان گیلان سرمایه‌گذاری کرده است که امیدواریم سال آینده شاهد اجرایی شدن این طرح باشیم.

وی تصریح کرد: در گذشته با کشورهایی همچون انگلستان، هلند، فرانسه و اسپانیا در زمینه صادرات میگو اقدامات مؤثری انجام شده است و سهم میگوی کشورهای اروپایی از طریق ایران تأمین می‌شده که بعد از ایجاد مشکلاتی، این صادرات نسبتاً کم شد و سهم آن به کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون چین و ویتنام رسید.

صالحی یادآور شد: کشورهای حاشیه خلیج فارس، مصر و لبنان، سهم وارداتی بزرگی از میگوی ایرانی داشته‌اند و در حال حاضر نیز صادرات میگو به روسیه در حال انجام است.

ورود نروژی‌ها و فنلاندی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بسته‌بندی و فرآوری میگو

معاون وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: با فضای ایجادشده در پسابرجام، امیدواریم که با هفته آینده با نروژی‌ها و فنلاندی‌ها برای سرمایه‌گذاری در زمینه فرآوری و بسته‌ بندی میگو در داخل کشور به تفاهم‌های مشتریک برسیم.

وی اظهار داشت: کشورهای حاشیه‌ای اسکاندیناوی نیز در زمینه فرآوری و بسته‌ بندی، ظرفیت‌های مناسبی دارند که امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت برای صادرات استفاده کنیم.

صالحی همچنین گفت: هر مقداری که میگو در کشور تولید شود، بیش از 40 درصد آن سهم بازار داخلی است و مابقی آن برای صادرات هدف‌ گذاری شده است.

وی در ادامه افزود: در 10 ماهه ابتدای امسال 11 هزار و 344 تن میگو صادر شده است و بر اساس مطالعاتی که توسط مؤسسه‌های مختلف بین‌المللی انجام شده، تقاضاها برای آبزیان به‌ویژه سخت‌پوستان و میگو رو به رشد است.

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: هیچ محدودیتی برای صادرات نداریم و امیدواریم بتوانیم میگوی ایرانی را به تمامی کشورهای دنیا صادر کنیم.



خبرگزاری ایانا