نشستن حباب کاذب قیمت بر روی زعفران

  • 1394/11/27
  • 880 بازدید

باز شدن درهای دنیا و افزایش تعاملات کشورها، صادرات به سبب سودجویی دلالان و دپو کردن محصول در خانه های خود با آهنگ کندی در حال سپری شدن است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ زعفران یکی از مهم ترین محصولات استراتژیک کشاورزی در کشورمان محسوب می شود و از بعد صادرات غیرنفتی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این امر در حالی است که متاسفانه از سال های گذشته تاکنون برخی دلالان به سبب نبود نظارت های کافی در فصل برداشت با پول های سرگردان وتاخت و تاز در بازار موجب شدند که قیمت طلای سرخ ایرانی همانند الاکلنگ بالا و پایین رود؛ گاهی گران و گاهی ارزان شود؟!

حال جای سوال است که چرا مسئولین مربوطه با وجود آنکه کشورمان پرچم دار تولید زعفران است آنطور که باید به این محصول توجه چندانی ندارند چه در بحث تولید و چه در بحث صادرات چراکه بر اساس آمار قاچاق پیاز زعفران و صادرات فله دو عامل مخرب در این بخش محسوب می شود و نبود توجه به این امر می تواند در سالیان دراز آتش بر جان تولیدکنندگان و بازار صادراتی کشور بیندازد.

براساس آمارهای موجود در 10 ماهه نخست امسال 76 تن و 394 کیلوگرم زعفران از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به سبب سودجویی فرصت طلبان و نوسانات قیمت ها 35.8 درصد کاهش یافته است.

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: عده ای از سودجویان منتظرند تا زعفران خود را دو برابر قیمت خریداری شده در فصل برداشت به فروش رسانند و این امر سبب کاهش استقبال از سوی خریداران خارجی و کاهش صادرات شده است.

وی با اشاره به توسعه صادرات درپساتحریم گفت: با توجه به میزان تولید زعفران در کشور انتظار داریم با بازاریابی و ثبات قیمتها بتوانیم سالانه حدود 300 الی 500 میلیون دلار درآمد ارزی حاصل از صادرات نصیب کشور شود.

حسینی در ادامه بیان کرد: متاسفانه عده ای از سودجویان با رفع تحریم ها و سوء استفاده از شرایط پیش آمده و پنهان کردن محصول و عدم عرضه آن به بازار به دنبال سودهای هنگفتی هستند و این امر تجارت را دچار سردرگمی و چالش کرده است.

عضو شورای ملی زعفران تصریح کرد: با نشستن حباب کاذب قیمت بر روی زعفران، صادرکنندگان برای اینکه بتوانند جواب مشتری خود در بازارهای هدف دهند مجبور به خرید زعفران به قیمت های نجومی هستند اما نباید فراموش کرد که بی ثباتی قیمت می تواند موجب از دست دادن بازارها و عدم رقابت با رقبای دیگر کشورها شود.

علی شریعت گفت: کمبود نقدینگی برای تولیدکنندگان و تاجران زعفران زمینه حضور دلالان به بازار را فراهم کرده است.

وی با اشاره به نوسانات قیمت بیان کرد: نوسانات قیمت در کوتاه مدت موجب بر هم خوردن برنامه ریزی صادرکنندگان خواهد شد.

شریعت مقدم یادآورشد: سالانه 130 تا 150 تن زعفران از کشور به بازارهای هدف صادر می شود که متاسفانه در 10 ماهه نخست سال جاری تنها به سبب نوسانات قیمت تنها حدود 115 تن زعفران صادر شده است.

شکی نیست که با ادامه خواب غفلت مسئولان به نوسانات قیمت ها زمینه برای حضور رقبای کشور در بازارهای هدف بیش از پیش پررنگ می شود وحال با چنین شرایطی روزی می رسد که دیگر صادرات این محصول برای تاجران و کشور ارزآوری نخواهد داشت.



خبرنگاران جوان