کشور در تولید گندم به خودکفایی رسید

  • 1394/12/13
  • 905 بازدید

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با پیش‌بینی برداشت 9.5 میلیون تن گندم، گفت: کشور با این میزان برداشت در زمینه تولید گندم به خودکفایی می‌رسد.

محمدعلی باغستانی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه سازمان حفظ نباتات را یک سازمان واکنش سریع برشمرد و اظهار کرد: پیش آگاهی در زمینه زنگ غلات فاکتور مهمی است که اگر به موقع صورت نگیرد ممکن است نوعی اپیدمی و فراگیر در کل کشور و موجب ایجاد خسارات جبران ناپذیری در کل کشور شود.

وی با اشاره به بارش‌های مناسب در سال زراعی جاری به ویژه در منطقه غرب کشور، بیان داشت: اساس کار سازمان حفظ نباتات پیش‌آگاهی است که در این زمینه پنچ هزار و 600 کارشناس در دو بخش خصوصی و عمومی با هدف پیش‌آگاهی کشاورزان برای مقابله با آفات و بیماری‌های حوزه نباتات مشغول هستند.

به گفته باغستانی، سال گذشته پیش‌بینی می‌شد که زنگ غلات را در سطح 300 هزار هکتار داشه باشیم که با اجرای برنامه پیش‌آگاهی و کانون کوبی‌های به موقع شدیم این سطوح به 20 هزار هکتار کاهش کرد و امسال نیز در سطح 500 هزار هکتار کانون‌کوبی برای مقابله با بیماری زنگ غلات انجام شده است.

*امسال در سطح دو میلیون هکتار مبارزه با سن غلات صورت می‌گیرد

وی میانگین خسارت سن‌زدگی گندم در سطح کشور را زیر نیم درصد عنوان کرد و گفت: با اقدامات انجام گرفته هیچ‌ یک از خوروهای حمل گندم به دلیل آفت سن گندم به سیلوها برگشت داده نشدند که نشان‌دهنده اجرای مطلوب این طرح در مزارع کشاورزی است و امسال نیز پیش‌بینی شده میزان برداشت گندم 9.5 میلیون تن باشد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، استان کرمانشاه را از استان‌های پیشرو در مبارزه با سن گندم عنوان کرد و افزود: در سال گذشته مبارزه بسیار خوبی با سن گندم انجام شد و پیش‌بینی می‌شود که امسال در سطح دو میلیون هکتار مبارزه با سن غلات صورت گیرد که نسبت به سال گذشته افزایش 10 تا 15 درصدی را نشان می‌دهد.

*در سال زراعی جاری با بحران آفت ملخ روبه‌رو خواهیم شد

باغستانی در بحث مبارزه با علف‌های هرز بیان داشت: طرح مبارزه با علف‌های هرز تاکنون در سطح 800 هزار هکتار از مزارع کشور انجام شده که در این زمینه نیز استان کرمانشاه یکی از استان‌های پیشرو در این زمینه بوده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: در سال گذشته مشکلی خاصی در زمینه آفت ملخ نداشتیم اما طی امسال به دلیل بارش باران مناسب پیش‌بینی می‌شود با بحران آفت ملخ روبه‌رو شویم که سازمان حفظ نباتات برای دفع این آفت در سطح 150 تا 200 هزار هکتار در آماده‌باس قرار دارد.

* ورود هر نوع محصول کشاورزی به کشور ممنوع است


وی با بیان اینکه در کشور 72 پست قرنطینه خارجی و 40 پست قرنطینه داخلی وجود دارد، گفت: هر نوع کالای خارجی برای ورود به کشور باید از این معابر قرنطینه‌ عبور کند که هدف اصلی از این کار تأیید اصالت محصول و جلوگیری از ورود آفت و محصول آلوده به کشور بوده که در حال حاضر ورود هر نوع کالای کشاورزی از مرزهای کشور ممنوع اعلام شده است.


* فقط نیم درصد سموم مصرفی کشور پرخطر هستند


رئیس سازمان حفظ نباتات در بخش پایانی سخنان خود به تعلیق استفاده از 19 نوع سم در کشور طی سال‌جاری اشاره کرد و افزود: طبق آمار منطبق بر استانداردهای سازمان محیط زیست آمریکا فقط نیم درصد از سمومی که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد در زمره سموم پرخطر قرار دارند.


وی با بیان اینکه سموم استفاده شده عمدتا جونده‌کش هستند و هرگز روی گیاه اسپری نمی‌شوند، افزود: هر سمی که از طرف کنوانسیون جهانی روتردام ممنوع اعلام شود از چرخه استفاده کشور ما نیز خارج می‌شو



فارس