75 درصد پسته کشور به خارج از کشور صادر می‌شود

  • 1391/08/04
  • 1748 بازدید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمان با اعلام این مطلب گفت: برداشت پسته از باغ‌های کرمان از 20 شهریورماه آغاز و در اواخر مهرماه به پایان رسید و برآورد این است که 130 هزار تن پسته برداشت شده باشد.

ملایی افزود: به جهت سرما در اسفندماه سال گذشته تولید پسته نسبت به سال زارعی گذشته هشت درصد در استان کاهش یافت. این در حالی است که سال زراعی گذشته 143 هزار تن برداشت شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در استان کاهش عملکرد داشت ، اما در بعضی شهرستان‌ها مثل سیرجان با رشد روبه‌رو بود ، به‌طوری‌که در بعضی از باغ‌ها ، 13 تن پسته خشک در هر هکتار برداشت شد.

ملایی به تولید پسته در سطح کشور اشاره کرد و ادامه داد: برآورد شده که سال جاری 220 هزار تن پسته تولید شده باشد که 75 درصد آن به تدریج به بازارهای مختلف بین‌المللی صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: کم‌آبی و خشکسالی پی‌درپی طی سال‌های اخیر باعث کاهش عملکرد در تولید پسته شده و نفوذ رقیب در بازارهای بین‌المللی شده است.

این مقام مسئول به کیفیت پسته کشور اشاره کرد و یادآور شد: کیفیت ، طعم و مزه پسته تولیدی کشور با هیچ کشوری قابل مقایسه نیست و این مسئله باعث شده ایران همچنان حرف اول در بازار بین‌المللی پسته می‌زند.

ملایی در پایان در پاسخ به این سؤال که آفت جدیدی به باغ‌های پسته زده است یا خیر ، تأکید کرد: هیچ آفت جدیدی مشاهده نشده است ، اما کماکان آفت پسیل وجود دارد که هرساله خساراتی وارد می‌کند./



-