رونق به بازار قارچ بازگشت/ صادرات قارچ های کنسروی به روسیه کلید خورد

  • 1395/01/17
  • 853 بازدید

هرچند رکود بازار قارچ تا 13 فروردین‌ماه در بازارهای داخلی حاکم بود، اما با شروع فعالیت، رونق به بازار داخلی بازگشته و قیمت قارچ به بیش از پنج‌هزار و 800 تومان رسیده است و همچنین صادرات قارچ‌های کنسروی به روسیه در دستور کار قرار گرفت.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی امروز در گفتگو با خبرگزاری (ایانا) با اعلام این خبر گفت: وضعیت رکود در بازار قارچ به‌ علت کاهش تقاضا و با شروع فعالیت در بازار تهران و مراکز شهرستان‌ها، رونق به بازار قارچ بازگشت.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این، پرورش‌ دهندگان قارچ ناگزیر بودند محصول خود را با حدود سه‌ هزار تومان ضرر و زیان به فروش برسانند که طی روزهای گذشته با افزایش تقاضا بازار تنظیم شده است.

قارچ‌های کنسروی راهی روسیه می‌شوند

رئیس هیأت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی با اشاره به ضرورت افزایش صادرات قارچ تصریح کرد: فعالان حوزه تولید با بازارسنجی در کشورهای منطقه دریافتند که بازار روسیه با توجه به شرایط سیاسی کنونی بهترین بازار ممکن برای افزایش مبادلات قارچ خواهد بود.

وی یادآور شد: این کشور سالانه 340 هزار تن قارچ مصرف می‌کند که می‌تواند بخش قابل توجهی از قارچ‌های تولیدشده کشورمان را نیز جذب کند.

افشار تأکید کرد: به‌علت نبود زیرساخت‌های حمل و نقل و ضرورت صادرات از طریق هواپیما و خطوط هوایی و با توجه به فسادپذیر بودن این ماده غذایی به‌نظر می‌رسد صادرات از طریق تازه‌خوری می‌تواند در فاز کنسروی و فرنچ ادامه پیدا کند.

سال 95، سال افزایش سرانه مصرف قارچ است

رئیس هیأت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی افزود: با توجه به تکالیف برنامه پنجم توسعه و تأکیدات صورت‌گرفته برای اصلاح سبد غذایی مردم، افزایش مصرف قارچ به‌صورت تیزرهای تلویزیونی و از طریق رسانه‌های گروهی در سال 95 مورد تأکید انجمن قارچ و سایر نهادهای درمانی قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون سرانه مصرف قارچ در ایران 1.1 تا 1.2 کیلوگرم برآورد شده است که میانگین مصرف در دنیا دو کیلوگرم و سرانه مصرف در آمریکا و چین تا پنج کیلوگرم برآورد شده است.

افشار در پایان تصریح کرد: مهم‌ترین اقدامی که باید در راستای اصلاح سبد غذایی مردم و غنی‌سازی سفره غذایی آنان صورت گیرد که همزمان می‌تواند به تنظیم بازار قارچ نیز منجر شود، افزایش سرانه مصرف داخلی قارچ است که باید در دستور کار قرار گیرد.



خبرگزاری ایانا