گام‌های صنعت بسته‌ بندی ایران در مسیر WPO

  • 1395/02/15
  • 893 بازدید

سازمان جهانی بسته‌ بندی بیش از نیم قرن پیش با 3هدف توسعه دانش، مهندسی و فناوری بسته‌بندی، توسعه تجارت بین‌الملل و توسعه آموزش و پرورش در بسته‌ بندی، در ژاپن تاسیس شد..

در این ۵ دهه، سازمان جهانی بسته‌ بندی توانسته به حلقه اتصال سازمان‌ها و تشکل‌های بسته‌بندی بیش از ۵۰ کشور دنیا بدل شود و نقشی سازنده در ترویج فرهنگ بسته‌ بندی و تربیت نیروی انسانی کارآزموده در صنایع بسته‌بندی این کشورها ایفا کند.

امروزه نام و نشان WPO در صنعت بسته‌ بندی مترادف با کیفیتی ممتاز و استانداردی بی‌همتاست که موسسات و تشکل‌های بسته‌ بندی در سراسر دنیا برای پیوستن به آن در رقابتی سخت از یکدیگر پیشی می‌گیرند.

بسته‌بندی در توسعه پایدار جوامع نقشی تعیین‌کننده دارد و ایران می‌تواند با داشتن ظرفیت‌ها و بستر فراوان یکی از اعضای فعال و تاثیرگذار این سازمان باشد. کمک به صنعت بسته‌بندی، کمک به اقتصاد ملی و کمک به اشتغال و کارآفرینی است. در سال‌های متمادی به واسطه فقدان تشکلی جامع در صنایع بسته‌ بندی ایران، ایجاد ارتباطات بین‌المللی و استفاده از تجربیات و دانش دیگر کشورها در تدوین برنامه‌های راهبردی بسته‌ بندی، از اهمیت کافی نزد متولیان برخوردار نبوده.

ضعف‌های بزرگ صنعت بسته‌ بندی ایران، فقدان دانش روز، نبود افراد تحصیلکرده و کارآزموده بسته‌ بندی به میزان نیاز در این صنعت و محدود بودن صنعت بسته‌بندی در مرزهای کشور است که با عضویت کشور عزیزمان ایران در WPO و APF راه‌حلی شایسته و عملی را می‌توان برای‌شان جست‌وجو کرد.

باید دانست بسته‌ بندی نخستین شناسه مهم برای همه محصولات بوده و دارای محورهای گوناگونی است که شامل طراحی، سهولت در استفاده، جذابیت گرافیکی، حفاظت و شناخت فرهنگ و هویت جامعه است که باید مورد توجه قرار گیرد. دومین دوره جشنواره برترین‌های صنعت بسته‌بندی با ساختاری بسیار متفاوت از آنچه در جشنواره‌های داخلی به چشم می‌خورد، در شاخه‌های متنوع و تخصصی در خرداد ۹۵ برگزار خواهد شد. این جشنواره بین‌المللی با حضور سازمان‌ها و تشکل‌های بسته‌بندی کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی، دروازه‌ای است به سوی تجارت فرامرزی و فرصت مغتنمی است برای طرح مسائل و معضلات و یافتن پاسخ‌های عملی و کاربردی.



فودکلینیک